Manglende dampspærre i skunk

Hej med jer. Det er første, jeg benytter forummet her.

Vi er igang med en større renovering af et stuehus fra 1942. Huset er med kælder, stue og 1.sal. ved gennemgang af skunkrummet på 1.sal kan jeg konstatere, at der er sat dampspærre op ad gipsvæggen ind til værelse men ingen dampspærre mod skunkgulvet, som grænser op til værelse og stue nedenunder. Etageadskillelsen er et klassisk bjælkelag med brædder og puds. Kan jeg nøjes med at etablere dampspærre i værelset og stuen nedenunder eller vil det kunne give brædderne problemer mht. Kondensering etc.? Udover det, så har tidligere ejer lagt 200 mm rockwool op langs taget og ikke ned mod skunken og gipsvæggen på 1. Sal som det ellers foreskrives. Er det et must, at jeg laver det om?
På forhånd tak.

Man kan læse sig til næsten hvad som helst
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds
Det er ikke så nemt at gennemskue helt præcis hvad der menes.
Men principielt skal dampspærre sidde på den varme side, og hvor der ikke er nogen særlig temperatur forskel skal der ikke være dampspærre.
Hvis din dampspærre ovenpå går ned til gulvet, og du kan komme til at forlænge det nedad, så skal det gå fra skunk kant og ud til ydermur. Der hvor det passerer bjælkelag klæbes det fast på bjælker.
Isolering langs taget er vel ok. så har du det man kalder varm skunk ( 3 - 400 mm ville være bedre end 200 ) og dampspærre bør følge isolering på samme måde som beskrevet. Ved varm skunk behøver du ikke yderligere isolering af skunkvæg og gulv.
MEN på oversiden af isolering skal der være 50 mm fri luft spalte hele vejen nede fra tagfod og op langs skrå vægge. Der skal være en god luftsprække ude fra så der ventileres godt helt op i tagrummet.
Når jeg skriver dampspærre på den varme side, så må der meget gerne være 50-75 mm isolering (maks 1/3 af isolerings tykkelse ) inden for dampspærre. Så er der plads til elinstallationer uden at kabler m.m. skal gennembryde dampspærre. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Ev elmand.
Tak for indspark. Det er også svært lige at beskrive uden tegninger. Det er hanebåndsspær og isoleringen løber lige nu langs spærhovedet. Om der er ventilation på ydersiden kan jeg ikke se, så skal jeg pille noget af isoleringen ud, men spærtræet bærer ikke præg af fugt. Synes bare det mest naturlige ville have været at fortsætte dampspærren ned til ydermuren og følge isoleringen istedet for at sætte den langs gipsvæggen til værelse og så undlade at lægge dampspærre ned mod beboelse.
Min overvejelse var, fordi jeg egentlig ikke gider ind og arbejde med at tage gamle gulvbrædder op i skunken, var bare at sætte dampspærre op i stue og værelse, som skunken ligger ovenpå, da jeg jo så har dampspærre på den varme side stadigvæk. Giver det mening? Det falder for så vidt fint i tråd med, hvad du siger. Takker


Man kan læse sig til næsten hvad som helst
Jeg ville nok også sætte dampspærre op nedenunder.
Du må vel kunne komme helt op på loftet over værelser. Her kan man så lyse ned langs taget og se om der er udluftnings plads. Eller side et øjeblik medens det blæser udenfor og glæde sig over træk på ansigtet.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis