Kælder projekt - gode råd søges

Hej med jer, har i lang tid fulgt med sidelinjen, men nu har jeg mit eget projekt hvor jeg ikke kunne finde svar i de allerede eksisterende opslag.

Vores kælder er stort set hele bar efter håndtering af en vandskade (præventive foranstaltninger er udført)

Vi har truffet en del beslutninger allerede om den fremtidige kælder, men er syv sind omkring vores vægge.

Ydervæggene er 300mm fundablokke, med godt vedhæftede puds. Kælderen giver den udslag med fugtighedsmåler på gulv og vægge. Omkring 35-50 i vægge og 50-65 i gulv (den fancy model med et metal hoved) men er ellers visuelt tør. Der var savsmuldstapet på før skaden, og kun fundet skimmel et enkelt sted, det er tilgengæld og ret udsat for vi har set at vand/fugt løber ind ved meget kraftig regn (der er en tagbrønd på den anden side som vi for en kloakman til at kigge på).

Tilbage til spm.
Jeg vil rigtig gerne isolere kælderen for Den står i 8-12 tusind i gas at varme op.
Der er varmerør til stur og kælder radiatorer der løber under loftet helt ude ved ydervæggen som kommer i vejen for den nye væg.

Jeg kan ikke finde ud af hvordan jeg bedst håndtere fugt i væggen, da indvendig kælder isolering generelt frarådes. Samt hvad jeg gør oppe ved varmerørebe? Leger med ideen om at rette puds af hvor nødvendigt, ville være meget ked af en løsning der krævede jeg fjernede det hele. Fugtspærre væg og gulv, samt radon membran i gulvet. Påklæbe multipor plader på den pudsede og fugtsikrede væg til top af terræn og afslutte med glasuld omkring det rørebe og så et lag gips uden på. Ignorere kuldebro er ved skillevægge og faldstamme gennemføringen Og evt også indsprøjte en kemisk fugtspærre i etageadskillelsen så fugten ikke kan vandre for højt.

Hvad ville i gøre i mine sko?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når du spørger så direkte, "i mine sko", vil jeg klart anbefale udvendig isolering, min. 200 mm helst 300 mm. Man anbefaler, i disse klimatider, 300 mm.

Har selv isoleret min kælder, med udvendig isolering, opgravet med håndkraft, godt 2 meter ned.
Afsluttet som vist på foto.

Du er selv inde på at indvendig isolering er lidt af et lotteri.

Placeringen af dine varmerør, er lidt uklart for mig.
Har selv gjort følgende:
Høvlet 25x100 mm træ (forrammetræ 95x21 mm ) på højkant, 200 mm fra ydervæggen, som vist på foto.
Du kan også købe færdige rørskjuler, i forskellige udformninger, f.eks. fra følgende link.

https://www.nordicinnercore.dk/tube-cover-roerskjuler/

Spørg videre hvis du ønsker flere detaljer.
Hej GSH og tak for svar,

For at sætte rammerne lidt mere skarpt, så kom der en massiv vandskade i kælderen så alt gulv vægbeklædning osv blev kasseret loftet har vi så selv valgt ryger i samme ombæring. Så vi har helt bogstavelig talt de rå rammer.
Forsikringssum er af en vis størrelse og vi smider selv noget i kassen, men når det skal dække vores ønsker (nyt gulv, vægge lofter, døre, vinduer, vaskekælder, mekanisk ventilation, samt tilbageløbstop på kloaken) så rækker økonomien og tiden slet ikke til omfangsdræn + udv. isolering. Hertil skal det siges at kælderen rent faktisk har omfangsdræn, det er muligvis faldet sammen, men har bestilt spulning + tv inspektion så vi kan se om det kan fikses.

Jeg Vil bare udnytte at væggene og gulvene alligevel er rå og så forbedre isoleringen så vi ikke for kuldefald fra væggen og kan spare lidt på gasregningen.

Så gulvet for laminat gulv på underlag med indbygget en radon membran, evt fugt herfra kan kun gå videre i væggene.
Væggene har jeg tænkt jeg vil tætne, herved kan fugten kun bevæge sig opad - det er ren beton så det er kun frostsprængninger ved øget fugtniveau i betonen jeg reelt frygter, men tror det er mere teoretisk da jeg kun lægger en beskedent lag indvendigt 50-100mm og overvejer at lave en kemisk barriere for fugten nær terræn niveau

Men er der huller i min logik?
Logik er nødvendigvis ikke altid ens fra person til person.

Hvis i så fald omfangsdrænet er faldet sammen, kan det, højst sandsynlig kun repareres ved opgravning.
Indvendig isolering, af kælder, er i min optik en gang "klamp".
Eksperterne hos f.eks. Hjemmesiden Bolius fraråder ligeledes denne løsning.
Indvendig isolering giver stadigvæk en kold væg/fundament for stueplanen, modsat udvendig isolering.
Når der så ligeledes er begrænset økonomi indblandet, så vil det være, logisk for mig, at starte med den udvendige isolering, derved giver besparelsen, i varmeregningen, bedre økonomi til den videre renovering af kælderen, på sigt. Man kan kalde det en form for selvfinansiering.

Prøv ligeledes at tænke lidt fremad, mod 2030 og 70% klima reduktionen. Det vil være totalt naivt, at tro, at en af de største grupper, boligejerne, vil slippe fri for, en eller anden form for reduktion i energiforbruget. Hvis man ikke reducerer i energiforbruget, kommer man til at betale ved "kasse 1".
Man kan godt lave ok indvendig isolering med multipor plader eller lignende fra andre mærker. Det er plader der er fugt regulerende og isolerende. Det har ikke ligeså stor effekt som mineraluld, men det giver en del og skaber ikke skimmel problemer eller lignende. Tilgengæld er pladerne ikke helt billige

Hvis varmerørerne ligger højt kan du nok godt bruge mineraluld der, men pas på med aflukkede trækasser medmindre du har styr på hvor fugten er.

I forhold til gulvet så vær opmærksom på at radeon og fugtspærre skal føres lidt op ad væggen og at der helst skal støbes en del ovenpå den, så medmindre du graver ud kan du få højdeproblemer. Tilgengæld er den helt nødvendig hvis du vil lave laminatgulv. Vær særlig opmærksom på at bruge korrekte membraner ved evt rørgennemføringer i gulvet. 

Ask
Hej GSH, takker for svar, men vi kan skrive frem og tilbage omkring fordele, økonomi mm. For udvendig isolering, men den vej er udforsket og ender blindt for mit vedkommende, så jeg tillader mig at smide den på parkeringspladsen. Ang. Dine rørkasser Sy es jeg dit loft ligner en million, så laver nok en løsning der minder om, men så den passer til mit projekt.

Askholme, ja jeg har kigget både på multipor, calcitherm plader og alm hulmursisolering med en gasbeton væg.
Jeg har haft følgende tanker - indv. Kælder isolering er sjældent anbefalet, men det er udelukkende på baggrund af risiko for fugt afledte skader. Så Alpha og omega handler om fugt og vand kontrol i væggen og på den skjulte side af isoleringen.

betonen er tæt mod indaftrængende vand, men fugt er en anden sag så isoleringen skal være diffusionsåbent, hvorfor det nok ender i multipor da de er *meget* billigere end calciumsilikat. Men jeg har godt vedhæftede puds, som jo også vidner om en generelt tør kælder så har ingen planer om at høvle det ned jo mindre alt andet er umuligt. Men er i tvivl om man skal tætne overfladen yderligere, eller stole på at hvis det har holdt i 40år så holder det nok endnu 🤔 når isoleringen er oppe er evt. Problemer skjult
Annonce
Skal tilføje at jeg i mandags fik en radon måler, og de første målinger er på 160bq efter 3 måneder uden udluftning på grund af affugter har kørt. Bor i højrisiko område så betonen må egentlig være ret tæt.
Multipor er jo reelt en slags forlængelse af væggen så du skal ikke lave yderligere på din væg inden du sætter dem op. Altså lige bortset fra st væggen skal være ret plan, så afhængigt af hvor ujævn den er kan det være nødvendigt at lægge et lag puds på først


Ask
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis