Fugtige vægge i krybekælder

Hej LDS,

Jeg bor i et hus fra 1967, og vi har en krybekælder på 1 meter. Jeg var dernede, og så at enkelte steder, var soklen "mørk" i form af at være enten meget fugtig eller våd.
Der er ventilationsriste på 80x80 mm. i soklen rundt om huset, men ikke mange. Det er også påpeget i tilstandsrapport fra dengang.

Samtidig så jeg, at de brædder, der holder isoleringen oppe, var på et område på 20m2 faldet helt ned, så isoleringen hang. De hang noget hvid svamp på dem.

Jeg har ikke de 100-200.000 det koster at anlægge et omfangsdræn, så jeg leder efter ideer til, hvis andre har haft lignende problemer, og hvordan de løste det.

Der, hvor soklen ser værst ud lige nu, er i den østlige del. Der står vandet jo konstant på lige i øjeblikket hos os, og oppe i terræn niveau er der forhave. Soklen ligger direkte op af almindelig dansk jord. Der er ikke fliser eller lignende.

Håber nogen har nogle ideer.

Mvh.
21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der koster slet ikke så meget at lave dræn selv. Materialerne er jo ret billige.
Men spørgsmålet er om det er manglende udluftning og kondens der er problemet, eller at der står blankt vand mod soklen.

Start med at grave et hul i plænen på den høje side af huset op ad sokken, og se hvor højt vandet i hullet står. 

Elektronikteknikeren
Og check om der er nedløbsrør på siden/hjørnet af huset. De gamle nedløbsbrønde af beton har det med at knække i “svanehalsen” vandlåsen, hvor vandet løber ud. Det medfører stor opfugtning under sokkleniveau. Eller så simpelt som manglende rensning af brønden. Men med de fugtige brædder tyder det på for lille ventilation fra vest.

 

Gregeren: Jeg forsøger lige at grave et hul.

Nedløbsrør er placeret på midten af huset på langsiderne. Men de skulle være blevet udskiftede for nylig. Ved dog ikke med selve beton-delen?

Fra vest er der 2 ventilationsriste, som er placeret i højre side af soklen. Der er ikke noget i den anden side. De har også nogle kasser på, da de er i niveau med terræn. Tænker det indskrænker luft meget.

I alt er der 10 riste rundt om et længehus på 138 m2 - 3 hver langside og 2 i hver ende.

Hvordan ville i skabe bedre/mere ventilation?

Har lige målt fugtigheden dernede, og den er 77% - har forstået at skimmel og lignende gror godt ved over 75%.
Jeg har gravet godt 90 cm ned, og jeg er kommet til noget sand nu. Der pipler ikke noget vand frem.
Godt job! Det ligner så mangelfuld ventilation, kombineret selvfølgelig, med den utrolig megen fugtig luft som sådan I vejret. Det lyder, på din beskrivelse, som om der ikke bliver skiftet luft nok ud. Enten pga for då riste eller der er “læ” omkring huset. 

 

Annonce
Ja det virker til at være et problem skabt af manglende ventilation. 

Elektronikteknikeren
Der hvor der er kryds er en udluftningsrist 

Der er meget "læ" på den vestlige side og den østlige, hvor huset har sine lange sider.

Ville i sætte flere naturlig udluftnings riste op, eller skal jeg se på noget fugtstyret, eller helt tredje?

Der er mange vægge nede i krybekælderen, dem som følger væggene oppe i huset, og de skaber også læ dernede. Der skal noget tryk på eller sådan.

På billedet er der synlig mørk på højre langside midt på og nederst i højre hjørne.
Er der ikke et forslag i tilstandsrapporten til hvor mange der bør etableres yderligere? 

Elektronikteknikeren
Han skriver bare "yderligere bør eventuelt etableres efter gældende regler" - kan læse mig til 1 pr. 6 meter, men de her ser helt sporadisk placeret ud.

Tænker også, at der måske skal bores hul i væggene dernede, fordi luften skal slå en masse svinge, så at sige, for at komme rundt dernede.

Jeg synes bare ikke, at jeg har finde eksempler op, hvordan vi opnår ventilation uden at det er "naturligt".

Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis