Gulvvarme i villa fra 1979

Jeg er godt i gang med gulvarme i hele huset som er fra 1979, og jeg har brug for nogle gode råd vedr. konstruktion af undergulvet.

Først lige en kort beskrivelse af det gamle gulv:
[Gulvtæpper / Linoleum]
[22 mm gulvspånplade]
[50 mm gulvisolering - komprimeret rockuld]
[Fugtspærre] - Bemærk det er IKKE en dampspærre
[140 mm lecabeton]
[Sand / jord]

Den nye gulv:
[8-14 mm overgulv, træ eller laminat]
[19 mm Nordic gulvvarmeplader med spor (til 16 mm rør)]
[30 mm Kingspan Therma TF70 Gulvisolering]
[140 mm lecabeton, bliver rettet op med flydespartel]
[Sand / jord]

Både undegulv og overgulv bliver konstrueret som flydene gulv!

Og nu til spørgsmålene:
1) Skal der fugtspærre mellem lecabeton og Kingspan isoleringen (Kingspan pladerne har folie på begge sider)?

2) Skal der dampspærre mellem overgulv og Nordic gulvvarmeplader?

3) Jeg er nervøs for at der kommer klappe-lyde når man går på gulvet, Kingspan pladerne ligger jo løst oven på betonen, Gulvvarmepladerne ligge løst oven på isoleringen, og overgulvet ligger løst oven på gulvvarmepladerne. Hvis overgulvet ikke har indbygget underlag eller kork, så køber jeg naturligvis et gulvunderlag, men hvad med resten af konstruktionen, skal jeg gøre mere?

Håber i kan hjælpe, på forhånd tak!

20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej GERO
1. Ja du skal have fugtspærren.
2. Nej. damspærre anvendes ikke i et terrændæk.
3. Isoleringspladerne skal ligge stabile og plant. Der skal anvendes en NordicFlex gulvunderlag over gulvvarmepladerne, som beskrevet hos producenten.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Tak for svar Martin, det var lige det jeg efterspurgte, men lige en opfølgning på NordicFlex gulvunderlag. Sælgeren der solgte mig pladerne anbefalede også NordicFlex, men sagde at det skulle jeg bruge hvis IKKE gulvet havde underlag indbygget. Hvis jeg f.eks. køber et laminat gulv med korkunderlag, vil du så stadig anbefale at jeg bruger NordigFlex, vi skal jo også tænke på at det giver mere varmemodstand?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
30 mm Kingspan TF 70 isolerer ikke nok til gulvvarme. 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Rantzau skrev den 23-02-2020 15:34:19

30 mm Kingspan TF 70 isolerer ikke nok til gulvvarme.

Er godt klar over at det ikke overholder gældende regler, men udover 30 mm Kingspan er der 140 mm lecabeton, og gulvvarmepladerne er også lavet af ESP (19 mm). Jeg regner bestemt med at det er "godt nok" selvom det ikke er optimalt.

Lecabeton og gulvvarmeplader kan du ikke indregne i isoleringstykkelse.

Ønsker du ikke at grave ud til isolering som krævet til gulvvarme, er du nok bedre tjent med radiatorer.

"Godt nok" som du påtænker kan blive meget dyrt på varmeregningen.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Rantzau skrev den 23-02-2020 22:51:47

Lecabeton og gulvvarmeplader kan du ikke indregne i isoleringstykkelse.

Ønsker du ikke at grave ud til isolering som krævet til gulvvarme, er du nok bedre tjent med radiatorer.

"Godt nok" som du påtænker kan blive meget dyrt på varmeregningen.

Jeg hører hvad du sige, men bliver også nød til at sikre mig at dine anbefalinger har et fagligt grundlag. Der er mange ukorrekte udsagn i dette forum! Hvilken erfaring / uddannelse har du for for at kunne give denne vurdering? Håber det er ok at jeg spørger, ønsker bare at være grundig!


Min baggrund er noget anderledes:

Jeg er uddannet fotograf og grafiker, hvor jeg snart i en menneskealder har været dybt involveret i dokumentation, restaurering og vedligeholdelse af traditionelt byggeri.

I den forbindelse har jeg stået på nakken af og plaget livet af håndværkere, historikere og musemusfolk i bred forstand. Dem har jeg større tiltro til end udokumenterede anprisninger på nettet.

Samtidig har godt håndværk altid været min hobby, hvilket jeg har benyttet i mine egne og venners projekter. Alt sammen har givet mig et netværk af viden fra erfarne fagfolk.

Du kan gå ind og se de projektet jeg har lagt her på sitet. Så kan du selv bedømme om det er "godt nok".
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
En ting er om det er "godt nok". En anden ting er, om ik din løsning vil betyde en alt for stor varmetab i gulvet, og derved en langt højere varmeregning. 

Mvh. Christian M
 

Lige nu er varmeregningen på ca. 12.000 pr. år for 122 m2 (fjernvarme). Ikke super godt, men heller ikke dårligt. Jeg har det fint med at den stiger lidt, lad os sige til f.eks. 14.000. Det er det jeg mener med “godt nok”. Beklager min mistillid, men folk bliver nød til at kunne dokumentere deres anbefalinger / påstande, der er alt for meget på spil til at jeg kan følge udokumenterede anbefalinger. Jeg vil være meget taknemmelig for dokumentation for at mit projekt er forsvarligt (eller ej) på forhånd tak.
Når du taler om dokumentation, bør du stille samme krav til dit eget projekt som du stiller til andre.

Jeg ved ikke hvor du har dokumentation for at 30 mm Kingspan isolering er tilstrækkeligt til gulvarme. Derfor vil jeg anbefale du får beregningerne kontrolleret.

Jeg ved heller ikke hvilke beregninger der ligger til grund for at din varmeregning "kun" vil stige med ca. kr. 2.000,- med dit projekt. Det vil jeg også anbefale du får efterkontrolleret.

Til gengæld kan jeg sige med stor sikkerhed, at alle de fagfolk jeg gennem tiderne har konsulteret, understreger at varmetabet mod terræn skal tages alvorligt.

P.S "godt nok" er om muligt den mest usikre beregningsmodel.   
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også