Gulvvarme i villa fra 1979

Jeg er godt i gang med gulvarme i hele huset som er fra 1979, og jeg har brug for nogle gode råd vedr. konstruktion af undergulvet.

Først lige en kort beskrivelse af det gamle gulv:
[Gulvtæpper / Linoleum]
[22 mm gulvspånplade]
[50 mm gulvisolering - komprimeret rockuld]
[Fugtspærre] - Bemærk det er IKKE en dampspærre
[140 mm lecabeton]
[Sand / jord]

Den nye gulv:
[8-14 mm overgulv, træ eller laminat]
[19 mm Nordic gulvvarmeplader med spor (til 16 mm rør)]
[30 mm Kingspan Therma TF70 Gulvisolering]
[140 mm lecabeton, bliver rettet op med flydespartel]
[Sand / jord]

Både undegulv og overgulv bliver konstrueret som flydene gulv!

Og nu til spørgsmålene:
1) Skal der fugtspærre mellem lecabeton og Kingspan isoleringen (Kingspan pladerne har folie på begge sider)?

2) Skal der dampspærre mellem overgulv og Nordic gulvvarmeplader?

3) Jeg er nervøs for at der kommer klappe-lyde når man går på gulvet, Kingspan pladerne ligger jo løst oven på betonen, Gulvvarmepladerne ligge løst oven på isoleringen, og overgulvet ligger løst oven på gulvvarmepladerne. Hvis overgulvet ikke har indbygget underlag eller kork, så køber jeg naturligvis et gulvunderlag, men hvad med resten af konstruktionen, skal jeg gøre mere?

Håber i kan hjælpe, på forhånd tak!

Jeg er godt i gang med gulvarme i hele huset som... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Har fået svar på det som tråden oprindelig handlede om, så tak for det. Det andet pølsesnak og misforståelser lader vi bare ligge
Hallo..

Vi prøver sådan set bare at hjælpe dig. Når du så bliver stillet samme "krav" som du selv stiller, ja så klapper du hælene i og lukker ned.
Det er selvfølgelig kun dig der bestemmer fuldstændigt hvad du laver, men jeg syntes virkelig du skal overveje konsekvenserne ved at lave en halvårlig løsning.

En ting er at det økonomisk er er en dårlig ide i forhold til din varmeregning, som du kan risikerer stiger mere end dine antagede 2000 kr (Antaget på baggrund af?)
Kan jo os være den stiger eksempelvis 5000 kr.

5000 kr hver år i 10 år, det er 50.000 kr ekstra. Oveni dine 12000 kr er det 17000 kr i regning.
Det df 170.000 kr på 10 år, bare i varme. 

Samtidig står du med et hus, som rigtig fint har gulvvarme, men som vil være svære at få solgt, når den tid måske kommer. Huse i dag er så lave i omkostninger og så godt isoleret, at dit hus på den baggrund halter bagud.

Beslutter du dig alligevel for at lave din løsning, så ønsker jeg dig naturligvis held og lykke, og håber det bliver godt det hele. 


Mvh. Christian M
 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Man kan undre sig over at nogen besværer sig med at søge råd herinde, når vedkommende på forhånd har besluttet, at alle råd der ikke bekræfter "godt nok" er pølsesnak. 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej OP,

Jeg vil godt give input til varmeregning så du måske kan sammenligne lidt.

Mit hus er fra 1979, 166kvm (1plan). <300mm glasuld på loft. Vinduer fra 2004/2011. 4 i familien. 22,5-23,5 grader.
Gulv er nedefra 20cm singles, 50mm pladebats, 12cm beton og spånsporplader med 20mm rør og 13mm laminat.

1780 m3 naturgas brugt siden 24/12/18 (dækker også varmt vand).

 

Hej Gero.

Det flyver rundt med postulater fra alle sider.
Lige for slå nogle ting på plads:
  • Jo du kan godt regne dit "Leca-beton" med i din varmetabsberegning (som isolerende lag)
  • I princippet kan du også regne dine gulvplader med, men da der kun er 3-4mm træ tilbage, i bunden af "rillen", så bidrager det ikke med det store.  
Der er ingen tvivl om, at din varmeregning vil stige, hvis isoleringen ikke forbedres, men det er jo dit valg i sidste ende - du skal jo betale varmeregningen :)

Nu skriver du ikke hvor mange kvm der skal gulvvarme i, hvilket selvfølgelig har stor indflydelse på hvad merprisen på varmeregningen er.
Jeg har lavet en overslagsberegning på et 40kvm rum.
Følgende har jeg taget udgangspunkt i:
Gulvtemperatur ved nuværende konstruktion (opvarmning): 17 deg.
Pris pr. kwh. for fjernvarme: 0.6kr
Fremløbstemperatur for gulvvarme: 25 deg.

Ved overstående beregning (40kvm), giver nuværende konstruktion et forbrug på 168W, eller 4,2W/kvm.
Det giver ca. 880kr om året for at holde et gulv på 40kvm på 17 deg.

Hvis gulvet er med gulvvarme, med din ønskede konstruktion, så giver det er forbrug på 280W eller ca 7W/kvm.
Det giver ca. 1460kr om året, for at holde gulvet på 25 deg.

Så der giver en merpris på ca. 580kr for 40kvm gulv, med overstående inputs.

Hvis du forøger "King span" laget til 50mm, så har du ca. samme konstruktiontykkelse som idag, giver det følgende:
203W, eller 5,1W/kvm.

Så er du nede på en merudgift på ca. 185kr om året - for 40kvm.

Det var mine 2 cent :)
Held og lykke med projektet!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg bliver lige nød til at rette på zenofexxx beskrivelse.
Jf. DS418 kan terrændæk konstruktion som ligger over varmeslanger ikke beregnes med i en evt. U-værdi/varmetab.
Jf. Bygningsreglementet er dit terrændæk en rentabel konstruktion og hulrum mellem betonplade og undergulv skal fyldes helt op.
Dette overholder du.
Ydermere har dine nye isoleringsplader en bedre lambda værdi på 0,022. Hvor den eksisterende har en lambda værdi på 0,050.
Dette vil medføre at din nye konstruktion er ligmed eller bedre isoleret end den eksist. Bygningsreglementet er hermed overholdt.

Jeg kan godt forstå de andres bekymring, da det reelt set er rigtigt hvad de beskriver. Jeg selv vil have isoleret gulvet med min. 350 mm og udføre en 50 mm kantisolering på indvendig side af soklen. Eller som alternativ som min. Isolere soklen udefra, da det er her den meste varme fra slangerne forsvinder. 

Med venlig hilsen
Martin Hjordrup Hansen.

Bygningskonstruktør / projekterings,- IKT- og Procesleder. Bygningsdesign.

Ingeniørfirmaet 
FJERRING A/S
Slagelse.
Hej bygningskonstruktør

Du kan de ikke mene at sporplader ligger “over” - Det er hvis op til hvordan man “læser” standarden.
Men som jeg også gjorde klar, så er det ikke medregnet. 
Zenofexxx skrev den 24-02-2020 10:41:35

Hej bygningskonstruktør

Du kan de ikke mene at sporplader ligger “over” - Det er hvis op til hvordan man “læser” standarden.
Men som jeg også gjorde klar, så er det ikke medregnet.

 Det står ellers meget tydeligt i DS 418 :)

men det er en bagatel i denne opbygning. :)

Med venlig hilsen
Martin Hjordrup Hansen.

Bygningskonstruktør / projekterings,- IKT- og Procesleder. Bygningsdesign.

Ingeniørfirmaet 
FJERRING A/S
Slagelse.
Hej igen.

Dette er en af grundene til at man kan blive tosset af de "fantastiske" standarder, er at man kan tolke skidtet på forskellige måder.
Der står: fra varmekildens plan - så derfor, det der er nedenfor varmekilden kan du medregne.
Så hvis du har, lad os sige, 50mm sporplader med 16mm spor, så kan du medregne ca. 50mm-16mm-2mm (frigang) = 32mm isolering.

Jeg har lige udfoldet mine "mad paint skills" til en lille sketch.

Ja tror mulighvis vi flue-knepper lidt :D

Hvis vi talte om et beton gulv, ville jeg ikke medregne betonen nedenfor slangerne - for det giver ikke mening. Men nu hvor det er et produkt udviklet til konstruktioner med "ringe" isolering, og derfor skal virke som yderligere isolering - så vil jeg augmentere for, at det skal med i beregnigen.

Men ja, hvis man ikke regner det med, så har man selvfølgelig en konservativ beregning/konstruktion.

Forsat god aften :)  
Vi er enige med snittet ved varme slangen :)
God aften :D

Med venlig hilsen
Martin Hjordrup Hansen.

Bygningskonstruktør / projekterings,- IKT- og Procesleder. Bygningsdesign.

Ingeniørfirmaet 
FJERRING A/S
Slagelse.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også