Lakprodukt til restaurering af høvlsål


Nu er den arvede høvl skap, så jeg er helt stolt, og sålen er plan.... men hvilket lakprodukt kan holde til en høvlsål?

Jeg søger et produktnavn.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Da jeg gik på teknisk skole fik de (sålerne) rå linolie.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Mig bekendt bruger man ikke lak eller maling på en høvl, da den jo bliver "slebet" mod overfladen og derfor vil det ikke holde.
En høvl (jeg går ud fra det er en håndhøvl) er lavet er kvalitets jern, og vil derfor ikke ruste nævneværdigt.
Du kan med fordel lave sådan en "gismo".... den har virket i årtier.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
PinkHenrik skrev den 23-02-2020 11:07:33

Mig bekendt bruger man ikke lak eller maling på en høvl, da den jo bliver "slebet" mod overfladen og derfor vil det ikke holde.
En høvl (jeg går ud fra det er en håndhøvl) er lavet er kvalitets jern, og vil derfor ikke ruste nævneværdigt.
Du kan med fordel lave sådan en "gismo".... den har virket i årtier.

 Hej @Pink - jeg er rimelig sikker på at @Gretter tænker på en pudshøvl eller rubank..  eller lignende lækre kvalitets træhøvle.. 

Jeg ville også sige rå linolie, hvis jeg skulle give mine træhøvle noget..

Høvlene i stål skal blot lige have lidt (ganske lidt) olie - kun fugtigt på "hårene af en klud" (som din video nok viser, hvis man orker at se den til ende..)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Ja jeg gik jo ud fra at det var en høvl af træ med sål af hvidbøg. Dem gav vi rå linolie i sin tid. de stod i olien weekenden over og derefter aldrig mere.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Ja ok, hvis det er en træhøvl (hø hø) så ville jeg da helt sikkert også sige linolie... 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Spørgsmålet går på en dejlig lille høvl af træ. Konens bedstefar var tømmerlærling for 80 år siden.

Tak for alle svar.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også