Sløjfeinstallation af 2 pendler

Kære LDSere

Jeg står i den situation, at vi har købt to pendler, vi meget gerne vil have installeret i et almindeligt stik med en gennemgangsafbryder monteret på ledningen. De to pendler hænger ved siden af hinanden, og jeg planlægger derfor at sløjeforbinde de to pendler, for derefter at fortsætte ledningen ned gennem en gennemgangsafbryder og ned i en stikkontakt.

Desværre er jeg både i tvivl om:
a) hvorvidt jeg selv må gøre det - eller om der findes en anden metode, jeg selv kan installere dem på med én kontakt?
b) hvis a besvares positivt, om sløjfeinstallationen bør foretages i en forgreningsdåse med 2 sløjferækker og almindelig lampeledning?

Håber på nogle gode råd. Tusind tak for hjælpen :-)
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du ikke et lampeudtag i loftet, siden du vil forbinde til en stikkontakt? Hvis der er plads i lampens ophæng til at sløjfe ledningerne, kan du gøre det. Du må selv gøre det. Kan du ikke bare tænde og slukke på stikkontakten i stedet for at have en gennemgangsafbryder.?

fase
S. Fabrin skrev den 22-02-2020 12:36:51

Har du ikke et lampeudtag i loftet, siden du vil forbinde til en stikkontakt? Hvis der er plads i lampens ophæng til at sløjfe ledningerne, kan du gøre det. Du må selv gøre det. Kan du ikke bare tænde og slukke på stikkontakten i stedet for at have en gennemgangsafbryder.?

 Jeg har desværre ikke noget lampeudtag, der er tæt nok på (ville skulle føre en ledning på tværs af loftet bl.a. gennem noget stuk). Derudover vil jeg meget gerne kunne kontrollere de to pendler selvstændigt. De er opsat som læselys i hjørnet af stuen.


Jeg kan ikke tænde og slukke på stikkontakten, fordi de er sat til i en forlængerledning. I øvrigt er det en kontakt, ikke en stikkontakt (der er ikke en tænd/sluk-kontakt på stikket).

Når du siger, der skal "være plads i lampens ophæng", betyder det så blot, at der skal være plads i den plastbaladakin, der følger med (i stil med https://genbyg.dk/dyn/resources/Shop_Model_Product/image/6/250176/1558619097/seo/lampe-baldakin-porcelaen-250176.jpg)? Lampen er bygget med én klemmerække (2 ind-/udgange), og der er premonteret ledning fra udgangen til fatningen). Det er derfor ikke muligt at sløjfe mellem de to lamper uden at montere ekstra klemrækker eller lignende (principielt kunne man montere 2x ledning i samme klemrække, men det ved jeg ikke, om er tilladt?)

EDIT: Det viser sig, at lampen er udstyret med en loftsroset med ét udtag. Jeg kunne selvfølgelig skifte det over til en roset med 2 udtag, men det er en større udgift, end hvis jeg blot sløjfer de to eksisterende :-)
Du må godt montere to ledninger i det samme hul i klemrækken. Det ser ud til at der er masser af  plads i baldakinen.

fase
S. Fabrin skrev den 22-02-2020 15:43:50

Du må godt montere to ledninger i det samme hul i klemrækken. Det ser ud til at der er masser af  plads i baldakinen.

Mange tak for svar! Det betyder simpelthen, at jeg slipper helt for forgreningsdåse mv.

Hvis du har tid til en sidste bekræftelse, så er følgende altså OK:



Hvor alle ledninger er "almindelige" lampeledninger, og hvor ledningen mellem kontakten og første pendellampe er afbrudt af en gennemgangsafbryder?

Sodhi skrev bl.a.: Derudover vil jeg meget gerne kunne kontrollere de to pendler selvstændigt.
Dit eget forslag er ok hvis begge lamper skal tændes og slukkes samtidig.
Skal din oprindelig mål opfyldes med selvstændig tænding på lamperne skal du have 2 gennemgangs afbrydere som monteres på ledning der hænger ned til hver lampe. gennemgangs afbryder skal have tilstrækkelig aflastning til at kunne klare lampens vægt.
Alternativ kan man skifte fatning i lamper så der er trykknap på fatning.
Søg på >fatning med afbryder< Så kommer der bl.a. sådan en fyr frem LINK


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Ja, husk lige gennemgangsafbryderen  


fase
Tusinde tak for hjælpen, begge to! Jeg endte med at sløjfeforbinde dem som anbefalet af Fabrin. Jeg har ikke nogen gennemgangsafbryder hjemme, så indtil videre er det "plug&play" ;-D
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis