Opladning af elbil hjemme?

Hej alle,
Jeg overvejer kraftigt at købe en elbil, dog er jeg lidt forundret over abonnement ordningerne på ladebokse derhjemme - det virker til at priserne er helt skæve i sammenligning med hvis man bare lader uden en sær aftale..

Clever og Eon tager omkring 8000kr for at montere en boks og dertil 750kr om måneden for fri strøm (der er et loft men det svarer til 35.000km om året så der er rigeligt strøm med)
Nu er det sådan at vi kører 18000km om året (1500km om måneden) og med det vinter forbrug der er blevet testet på den bil jeg overvejer bruger den 14kwh pr 100km - med en kWh pris på 2kr giver det = 420kr om måneden at lade den op via "mormorkablet" - hvad er det jeg overser? Hvorfor er den populære abonnement løsning så meget dyrere? De fleste kører vel næppe over 30.000km om året i en lille elbil?

Jeg har set at der mange steder advares mod at bruge det forfærdelige "mormorkabel" da det sætter ild til huset at trække over 6A igennem længere tid.. Jævnfør fx denne hjemmeside: https://fdel.dk/guides/ladning/mormorkablet/
Dog kan jeg ikke lade være med at tænke på at man vel bare kan sætte bilen til at lade på en 16A gruppe? Jeg har alligevel kraftstik i garagen med god jord og 16A på et tykt installations kabel..

Jeg er med på at ladetiden er længere når man ikke har en ladeboks, men er det reelt det eneste man betaler så meget mere for? 
61 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg følger lige med, for jeg kan hurtigt stå i samme overvejelser, og jeg har også hørt at mormor kablet, kun må bruges som nød opladning, så præcis hvordan undgår man de vægopladere som tilsyneladende kun er til leje og tages ned efter endt aftale?

Er ebay? Amazon en løsning? De må da kunne købes og tilsluttes ens egen el, uden at det skal være igennem disse selskaber, som også vil afregne strømbesparelse? Det kan man vel selv gøre, hvis man dokumenter sin bil og tilslutning, evt. med bi-måler? (vistnok fra solceller).

Rabatten slutter vist så her i 2020? Så det er måske mindre vigtigt?
Der er ikke noget galt med selve “mormor”-kablet isoleret set, men problemerne kan opstår hvis du smækker kablet i en almindelig stikkontakt i din ordinære lys installation, da en elbil oplader over lang tid, og dermed belaster din installation over en længere periode. Din lys installation er typisk sløjfet fra stikkontakt til stikkontakt og med samlinger med samlemuffer. Her er det risikofyldt at belaste installationerne så hårdt over længere tid. Skal du bruge et mormor kabel, så få installeret en særskilt stikkontakt, hvor kablet fra denne føres direkte til din el-tavle og gerne på en separat gruppe. Det kunne sagtens være en stikkontakt beregnet til 16A og et kabel på minimum 3x2,5kvt tilsluttet en 16A gruppe. 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Jeg havde en Renault Zoe på prøve i 6 måneder og havde derfor ikke en hjemmelader (det kan ikke betale sig for så kort tid). Jeg regnede med at bruge mormor-kablet og leve med længere ladetid. Men det ér ubrugeligt som primær opladning! Det tager MEGET lang tid (tror det var ca. 18-20 timer at lade helt op) og selv stikontakten i huset blev mærkbar varm, så jeg turde ikke bruge det. Derudover er det kun brugbart i teorien. I praksis med et fuldtidsarbejde, indkøbsture mv., så kan man ikke leve med så lang ladetid.

Jeg planlagde med opladninger på offentlige ladere, hvilket var ok, men bestemt ikke holdbart i længden.

I praksis kræver en elbil, at man kan lade hjemme og at man som minimum kan være sikker på at starte dagen på 100%.

Mvh. AllanE
AllanE skrev den 22-02-2020 00:39:17

Jeg havde en Renault Zoe på prøve i 6 måneder og havde derfor ikke en hjemmelader (det kan ikke betale sig for så kort tid). Jeg regnede med at bruge mormor-kablet og leve med længere ladetid. Men det ér ubrugeligt som primær opladning! Det tager MEGET lang tid (tror det var ca. 18-20 timer at lade helt op) og selv stikontakten i huset blev mærkbar varm, så jeg turde ikke bruge det. Derudover er det kun brugbart i teorien. I praksis med et fuldtidsarbejde, indkøbsture mv., så kan man ikke leve med så lang ladetid.

Jeg planlagde med opladninger på offentlige ladere, hvilket var ok, men bestemt ikke holdbart i længden.

I praksis kræver en elbil, at man kan lade hjemme og at man som minimum kan være sikker på at starte dagen på 100%.

 

Hmmm - det må da have været ved alm 220V?

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Cpetersen skrev den 21-02-2020 20:52:17

Nu er det sådan at vi kører 18000km om året (1500km om måneden) og med det vinter forbrug der er blevet testet på den bil jeg overvejer bruger den 14kwh pr 100km - med en kWh pris på 2kr giver det = 420kr om måneden at lade den op via "mormorkablet" - hvad er det jeg overser? Hvorfor er den populære abonnement løsning så meget dyrere? De fleste kører vel næppe over 30.000km om året i en lille elbil?
Lige en kommentar: I praksis kørte jeg helt ned til 120 km på en hel opladning i Zoe, når der var rigtig koldt. Og det var et stort batteri (ca. 44 kwh). Så igen, der er forskel på praksis og teorien. I rigtig koldt vejr, kunne jeg ikke holde 14 kwh pr. 100 km. Heller ikke i meget varmt vejr. En elbil kører længst, når der er middeltemperatur, når batterierne har bedste arbejdstemperatur og der ikke skal laves varme i kabinen eller kulde (aircon).

Jeg er ikke negativt stemt overfor elbiler og var glad for at prøve det. Den kører fantastisk pga. det gode "bundtræk", ingen støj mv.. Men man er nød til at kende begrænsningerne for at vide om det er det rigtige valg for en selv. Glem mormor-laderen og forvent markant lavere rækkevidde end det opgivede og slet ikke 14 kwh i koldt vejr og i varmt vejr. Få en hjemmelader og regn på om den mest pessimistiske rækkevidde er god nok til at komme på arbejde og hjem igen + lidt ekstra.

Mvh. AllanE
Vi kører hyundai kona.
Vi har ladeboks fra clever ud fra at vi kører 30.000 om året og derudover er det vældigt behageligt at komme ud om morgenen til en 21° gennemvarm bil - incl i abonnementet😎
Hvis vi kun kørte det halve, ville vi nok have vores egen ladeboks, uden abonnement.
Glem mormor kablet, som andet end en nødløsning - det er for langsomt.
Vi oplever ingen begrænsninger med eldrift - tvært imod. Tanken er fuld - ca 400km her om "vinteren" - hver morgen når vi tager bilen, og vi slipper for at stå og tanke i regn og blæst👍

Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Jeg tror ikke dine tal i beregningen er realistiske. 1 kwh koster 2,4 kr og jeg tror ikke på du kun bruger 14kwh per 100 km, nok nærmere 20 kwh (Og så har et bil faktisk også et standby-forbrug når den står stille) Så ser beregningen sådan her ud

1500 / 100 * 20 * 2,4 =720 kr om måneden.

Det vil sige break-even ligger omkring 57% af de 35.000 km.

Stigmand,  indtil videre, så får elbil ejere rabat på elprisen, som andre med varmepumper. De skal dog krydse den magiske 4000kWh grænse for sit totalt forbrug inkl. daglig forbrugs el.

edit: Og så gav jeg 2,03kr hos nettopower sidste måned for min el :) Inkl. ALT!
nå ja det glemte jeg lige, men er det ikke kun hvis man har elvarme?
Der er yderligere 51 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis