Opladning af elbil hjemme?

Hej alle,
Jeg overvejer kraftigt at købe en elbil, dog er jeg lidt forundret over abonnement ordningerne på ladebokse derhjemme - det virker til at priserne er helt skæve i sammenligning med hvis man bare lader uden en sær aftale..

Clever og Eon tager omkring 8000kr for at montere en boks og dertil 750kr om måneden for fri strøm (der er et loft men det svarer til 35.000km om året så der er rigeligt strøm med)
Nu er det sådan at vi kører 18000km om året (1500km om måneden) og med det vinter forbrug der er blevet testet på den bil jeg overvejer bruger den 14kwh pr 100km - med en kWh pris på 2kr giver det = 420kr om måneden at lade den op via "mormorkablet" - hvad er det jeg overser? Hvorfor er den populære abonnement løsning så meget dyrere? De fleste kører vel næppe over 30.000km om året i en lille elbil?

Jeg har set at der mange steder advares mod at bruge det forfærdelige "mormorkabel" da det sætter ild til huset at trække over 6A igennem længere tid.. Jævnfør fx denne hjemmeside: https://fdel.dk/guides/ladning/mormorkablet/
Dog kan jeg ikke lade være med at tænke på at man vel bare kan sætte bilen til at lade på en 16A gruppe? Jeg har alligevel kraftstik i garagen med god jord og 16A på et tykt installations kabel..

Jeg er med på at ladetiden er længere når man ikke har en ladeboks, men er det reelt det eneste man betaler så meget mere for? 
Hej alle, Jeg overvejer kraftigt at købe en elbil... Vis hele indlægget
61 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Privatkunder, som bruger el, jordvarme eller varmepumpe som primær varmekilde til deres helårsbolig, sommerhus eller ferielejlighed, kan få skåret toppen af deres elregning på det forbrug der overstiger 4000 kWh pr. år.

Nå,
Elbilen er ikke på helt samme vilkår, og har man allerede refusion i hjemmet, kan man ikke opnå det på bilen.

"Du skal løbende betale for de kWh, du oplader din elbil med derhjemme via ladeboksen til dit eget elselskab. Hver måned modtager du en opgørelse fra os med modregning af den mængde strøm, du har brugt hos dit elselskab til opladning af din elbil. Du får udbetalt godtgørelse på i alt 2,28 kr. pr. kWh fordelt på 1,10 kr. i afgiftsrefusion og 1,18 kr. i strømrefusion pr. kWh. Hvis du har solceller, jordvarme, elvarme el. lign. får du ikke de 1,10 kr. i afgiftsrefusion"

Hvordan man søger det privat, har jeg ikke fundet men synes det gælder i 2020 og 2021 ud fra ovenstående. (Det gør man så ikke)

"Modsat ladeoperatørerne kan du som privat person ikke få tilbagebetalt elafgiften. Derfor vælger EVSE og EVbiler at lease selve ladestanderen ud til dig. På den måde kan du få refunderet elafgiften, fordi du ikke selv ejer boksen og strømmen til elbilen dermed betragtes som processtrøm "

Hvis du lader via egen stikkontakt, og du har elvarme i din bolig, betaler du naturligvis reduceret pris på strøm til bilen, når du er over 4000kwh årligt. Elværket kan ikke se at du lader din bil på din egen stikkontakt.

Hvis du lader uden om ladeboks skal det gøres via et CEE eller tilsvarende industrielt udtag, da selv moderne 16A fuga stikkontakter ikke kan tåle kontinuerlig belastning på meget mere end de 6 ampere som er nævnt.
De har en tabel liggende frit på nettet hvor man kan slå sin stikkontakt op efter serie/årgang og se Max kontinuerlig last. 

Elektronikteknikeren
@Gregeren
Jeg tror pointen var som staten også oplyser med kan ikke søge om reducering hvis man allerede får det på huset's elforbrug ved varme :) Så det du siger giver vel sig selv, hvis man allerede er på den ordning.

Og så skal man vel ud og have en seperat fase i sin elboks, hvis man vil lade bilen op over flere år, eller få sig et abo. hos clever eller andre, som inkluderer sådan noget, dog ikke grave arbejde.

Vidste ikke man som privatperson kan søge om refusion på el når man har en elbil. Hvor kan jeg læse om det?
OK mente det nok, men så er mit regnestykke jo rigtigt nok. Det er jo kun de færreste som har el-varme, varmepumper.
Cpetersen prøver jo at sammenligne mormorkabel (altså intet abonnement) med en abonnementsordning.

Og man kan altså godt købe lade boksen, og så have et billigt abo, til 75kr/md  .

Man (lejer)køber en 11kW lader (6495kr)
Så betaler man: 14*1*180 + (75*12) = 3495kr + (6495/5år) = 1299 + installation(2400kr/5år)
= 4894,6kr(+480kr installation) om året over 5 år. har man kun bilen i 3 år, så er det 5660kr(+800kr installation) totalt om året.

Og ja, så ejer man den ladestation, og ikke kun låner den som hos clever/andre.

jeg vil ikke reklamere, så jeg skriver bare hos evse .

Man betaler nok selv for elektriker besøg og som de har estimeret til 2400kr for installationen af 11kW lader.

Det lyder da ok? i forhold til 1. indlæg?

Måske er de 6495,- med forbehold, jeg synes næsten det lyder for godt til at være sandt.
"Ladeboks værdi: 6495kr incl moms"

edit:
Vi skal så huske, rabatten nok forsvinder efter 2021, så det er kun de næste 2 år, man får kWh til 1,03 eller kvt. prisen.. Som også gælder hos alle de andre.

Hov,
fik læst betingelserne hos evse.
Man må IKKE købe ladeboksen i abo. perioden, for så overgår den til privat person, og så kan man altså ikke udnytte de. 1,03kr i rabat, hvis det er målet.
Hvis det så er meningen man fratrækker oprettelsen gebyr på 5000,- fra de 6495,- , så kan man jo bare opsige det i Jan 2022,når rabat ikke længere gives på strøm. Det er jo ikke muligt med de andre clever,eon osv..
Lidt mere research, når man vil spare på installationen og ladestation:

3712,5kr (495€) https://wallbox.heidelberg.com/?lang=en (11kW)
Lavet i Tyskland, så den må være godkendt.
Den kan købes og leveres igennem amazon. Så slår man da lige 2000kr af prisen fra evse :) Og så ser den anderledes ud og til 230v/400v installation.

Der er yderligere 41 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis