Opladning af elbil hjemme?

Hej alle,
Jeg overvejer kraftigt at købe en elbil, dog er jeg lidt forundret over abonnement ordningerne på ladebokse derhjemme - det virker til at priserne er helt skæve i sammenligning med hvis man bare lader uden en sær aftale..

Clever og Eon tager omkring 8000kr for at montere en boks og dertil 750kr om måneden for fri strøm (der er et loft men det svarer til 35.000km om året så der er rigeligt strøm med)
Nu er det sådan at vi kører 18000km om året (1500km om måneden) og med det vinter forbrug der er blevet testet på den bil jeg overvejer bruger den 14kwh pr 100km - med en kWh pris på 2kr giver det = 420kr om måneden at lade den op via "mormorkablet" - hvad er det jeg overser? Hvorfor er den populære abonnement løsning så meget dyrere? De fleste kører vel næppe over 30.000km om året i en lille elbil?

Jeg har set at der mange steder advares mod at bruge det forfærdelige "mormorkabel" da det sætter ild til huset at trække over 6A igennem længere tid.. Jævnfør fx denne hjemmeside: https://fdel.dk/guides/ladning/mormorkablet/
Dog kan jeg ikke lade være med at tænke på at man vel bare kan sætte bilen til at lade på en 16A gruppe? Jeg har alligevel kraftstik i garagen med god jord og 16A på et tykt installations kabel..

Jeg er med på at ladetiden er længere når man ikke har en ladeboks, men er det reelt det eneste man betaler så meget mere for? 
Hej alle, Jeg overvejer kraftigt at købe en elbil... Vis hele indlægget
61 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Fattigmandsudgaven må så være et CEE udtag til 3x16A som koster 200kr. Her kan du også lade med op til 11kw, men du går glip af smartfunktionalitet. Man kan jo så sætte et smartur i tavlen i den nye gruppe. 

Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 22-02-2020 16:49:29

Fattigmandsudgaven må så være et CEE udtag til 3x16A som koster 200kr. Her kan du også lade med op til 11kw, men du går glip af smartfunktionalitet. Man kan jo så sætte et smartur i tavlen i den nye gruppe. 

Enig, dog måske også lidt til triggeren for at lave en dedikeret gruppe i tavlen.

Noget andet er så at jeg er af den holdning at de givne ramme-betingelser for driften af dem er for ringe fra statens side til at det er attraktivt for de fleste at acceptere det ekstra bøvl der er ved at eje en elbil - hvis det var lykken ville markedet have drejet deres vej af sig selv for længe siden.

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Gregeren skrev den 22-02-2020 16:49:29

Fattigmandsudgaven må så være et CEE udtag til 3x16A som koster 200kr. Her kan du også lade med op til 11kw, men du går glip af smartfunktionalitet. Man kan jo så sætte et smartur i tavlen i den nye gruppe.

Hej Gregeren.

Hvordan vil du forbinde CEE udtaget og bilen? CEE <--> Type 2 kabel tænker jeg skal bruges. Dog kan jeg ikke finde sådan et kabel uden en boks på. Dvs. prisen er plus 2000 kr. ca. Hvad tænker du?
Ja der sidder en lille klods på kablet. Du kan købe et standard kabel til en 230v stikkontakt og bruge dette i dit cee kombi udtag. Det behøver ikke at være født med cee, men blot en jordet stikprop. 

Elektronikteknikeren
Annonce
Gregeren skrev den 18-06-2020 11:19:37

Ja der sidder en lille klods på kablet. Du kan købe et standard kabel til en 230v stikkontakt og bruge dette i dit cee kombi udtag.

Til Ford Kuga PHEV medfølger 2 kabler. Et mormorkabel (Type 2 <--> Schuko inkl. boks) og Type 2 <--> Type 2.

Så jeg skal bruge mormorkablet til "fattigmandsudgaven"?

Følger med stor interesse med i din tråd. Vi har bestilt den nye Ford kuga hybrid phev. Vi skal nu beslutte også for hvordan vi oplader den hjemme. Har vi brug for en clever ladeboks? Vores hus er relativt nyt. Ved siden af huset har vi en muret garage med egen eltavle. Der sider en c13 sikring og en c16 hvor til der er kabel til et kraftstik( vi bruger det ikke....det er 3 faset). Opladningen til Ford kuga hybrid er 3.7 kw, kan jeg sætte bilen direkte til kraftstikket via de medfølgende kabler Et mormorkabel (Type 2 <--> Schuko inkl. boks) og Type 2 <--> Type 2. Eller skal jeg have en boks......koster jo 7500kr at få sat op.
Hansen12 skrev den 19-06-2020 20:07:20

Følger med stor interesse med i din tråd. Vi har bestilt den nye Ford kuga hybrid phev. Vi skal nu beslutte også for hvordan vi oplader den hjemme. Har vi brug for en clever ladeboks? Vores hus er relativt nyt. Ved siden af huset har vi en muret garage med egen eltavle. Der sider en c13 sikring og en c16 hvor til der er kabel til et kraftstik( vi bruger det ikke....det er 3 faset). Opladningen til Ford kuga hybrid er 3.7 kw, kan jeg sætte bilen direkte til kraftstikket via de medfølgende kabler Et mormorkabel (Type 2 <--> Schuko inkl. boks) og Type 2 <--> Type 2. Eller skal jeg have en boks......koster jo 7500kr at få sat op.

 Ja du kan sagtens gøre som beskrevet. Hvorfor skulle man ikke kunne lade sin bil i en stikkontakt med det egnede udstyr? Det er jo det som det er konstrueret til👍


Elektronikteknikeren
Tobias83 skrev den 18-06-2020 12:08:21

Til Ford Kuga PHEV medfølger 2 kabler. Et mormorkabel (Type 2 <--> Schuko inkl. boks) og Type 2 <--> Type 2.

Så jeg skal bruge mormorkablet til "fattigmandsudgaven"?

Du skal bruge kablet på dit øverste billede. Det er jo hvad der passer sammen. Mere kompliceret skal det ikke være. 


Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 19-06-2020 20:16:00

 Ja du kan sagtens gøre som beskrevet. Hvorfor skulle man ikke kunne lade sin bil i en stikkontakt med det egnede udstyr? Det er jo det som det er konstrueret til👍

Hej Hansen og Gregeren,

Jeg har snakket med Ford og der er to muligheder:

1) Enten med mormorkablet (Schuko 230V), men her kan du kun lade med 1.4kW.

2) Med en mobil lader (Type 2 <--> Kraftstik/CEE) eller ladeboks (Type 2 <-- Ladeboks --> Kraftstik/CEE) som kan indstilles til 3.7kW. Mobil lader kan fås til omkring 2000-3000 kr. og ladeboks 5000 kr, og opad. 
Der er yderligere 31 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis