Dimensionering af beskyttelsesudstyr

Hej.
Jeg skal have købt komponenter ind til en elbil lader (3 faset, 16A, 11kW).

Jeg skal bruge følgende:
- Automatsikring
- Kontaktor
- HPFI type B

Hvordan ville i dimensionere komponenterne, så stærkstrømsbekendtgørelsen overholdes? Jeg kommer nok til at lade med 4-5 timer ad gangen.

Hvor stor strømkabel ville I benytte?

20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skriver jo det næsten selv en 16A automatsikring 4 polet ,  et HPFI afbryder type B og så en 16 A stikkontakt der passer til stikproppen på elbilen og kablet skal være 5 X 2.5 mm (4X2.5mm)

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Kan en 16A automatsikring godt holde til dan lange opladningstid? Det skal vel også være en type C automatsikring?

Jeg skal bruge en "kontaktor" - IKKE at forveksle med en stikkontakt. Men er det også en dimensionering på 16A?

Jeg har hørt noget om at ved en længerevarende belastning på 16A, så skal nogle komponenter dimensioneres lidt større. Bl.a. skal ledningen være 6.5mm2. Men jeg ved ikke om det er rigtigt?
Det sidste er ikke rigtig. Og en 16 A gruppe kan sagtens holde til 11 KW kontinuerlig. Og det kan meget vel være en med B karakteristik. Det kommer an på ledningslængde, om man kan få til stækkelig stor kortslutnings strøm.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Okay, tak for svar.
Er der en tommelfingerregel for ledningslængden og type af automatsikring?

Ville det også være fint med 16A for kontaktoren?
Principielt skal man  have opgivet kortslutnings niveau ude i gadenet, udregne modstand i stikledning, tavlekomponenter, og 2,5 mm" kabel for at kunne fastslå dette.
Men de første 30-40 meter kan sagtens gå med C karakteristik.
En 16 A kontaktor kan holde til de 16 A. Og 4-5 timers belastning er ikke vedvarende belastning. Det er det derimod hvis landmanden tænder vandingsanlæg midt i juni og først slukker omkring 1. august. ( Dårlig eksempel lige nu for der tændes nok ikke nogen )

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Du mener B-karakteristik, ik? :-) 
Nej jeg mener C karakteristik. En kortslutning skal få sikring til at slå fra under 1 sec.
B karakteristik har en kortslutnings bryde evne på 5 - 6 x fuldlaststrømmen.
En C karakteristik har en kortslutnings bryde evne på 6 - 10 x fuldlaststrømmen.
Så ved 16 A automatsikring er det ved C fatalt hvis samlet lednings modstand er så stor at en kortslutning ude i yderste kabelende ikke kan præstere en større strøm end 160 A.
Der ville en B karakteristik sikring have slået fra for længst.
MEN det siger ikke noget om din situation da du ikke har oplyst nogle tal.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Okay. I mit tilfælde kommer ladeboksen ikke til at sidde længere væk end 5m fra eltavlen.

Jeg ville også blot høre om det var nødvendigt med type C pga. den lidt højere startstrøm når ladningen går igang. Det går jo ikke at sikringen slår fra hvis type B er benyttet og strømmen overstiger fuldlaststrømmen for denne type. Men det mener du ikke vil komme til at ske? :-)
Fx har en almindelig glødelampe en indkoblingsstrøm på op til 15 x den strøm den optager under drift (i under 0,1 sekund). Det ville derfor næppe være vellykket at belaste en automatsikring type B til bristepunktet, der har en elektromagnetisk udkoblingskarakteristik på 3 - 5 x In, med et helt loft dækket med gløde­lamper på samme tænding. Indkobling af et mindre antal af gangen, som det fx er tilfældet i en bolig, er derimod ikke være noget problem. 
Nu holder vi os til din situation.
En ladeboks er ikke med en stor start strøm. Det foregår elektronisk og starter stille og roligt op. Er der kun 5 m. så kan man både bruge C eller B karakteristik.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis