Dimensionering af beskyttelsesudstyr

Hej.
Jeg skal have købt komponenter ind til en elbil lader (3 faset, 16A, 11kW).

Jeg skal bruge følgende:
- Automatsikring
- Kontaktor
- HPFI type B

Hvordan ville i dimensionere komponenterne, så stærkstrømsbekendtgørelsen overholdes? Jeg kommer nok til at lade med 4-5 timer ad gangen.

Hvor stor strømkabel ville I benytte?

Hej. Jeg skal have købt komponenter ind til en... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Bruger vi TPN (3p +4N) eller 4p automatsikringer i DK, hvor vi har TT-systemer? 
TPN er den hvor N ikke afbrydes så nul altid har forbindelse. Så N er altså ikke beskyttet. 

I 4p versionen afbrydes alle 4 poler. Men det er vel ikke denne danske husstande bruger? 
Når man bruger gruppeafbryder med smelte sikringer så er det kun de 3 faser der er beskyttet af sikringer og nulleder bevarer forbindelse selv om alle 3 sikringer er røget. Men nulleder afbrydes altid ved afbrydelse
Ved automatsikringer er det tilsvarende men der bliver der afbrudt ved overbelastning af bare den en pol, og nulleder afbrydes naturligvis samtidig.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Okay. Jeg skal bruge automatsikringer så det vil sige alt bliver afbrudt? 
Ja men der er ikke overbelastnings eller kortslutnings beskyttelse i nulleder. Og hvad skulle det også bruges til.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
I dk bruger vi 4polede grupper til 3 faser. Dvs nullen er med i Automatsikringerne.
Hvorfor skal du også bruge en kontaktor?
C karakteristik er mest udbredt for automatsikringer, nærmest standarden herhjemme , specielt i boliger. For HPFI er type B normen.

Elektronikteknikeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis