Fuger i bad forsvinder

Halløjsa!

For godt 2 år siden fik jeg lavet et nyt badeværelse. Overskuddet var ikke til gør-det-selv, så jeg fik det lavet af håndværkere. Nu er fugerne i brusenichen ikke gode. I bunden er de forsvundet, så man kan se noget hvidt, som jeg får oplyst er vådrumsmembranen. På siderne er fugen krakeleret nogle steder, og jeg kan med en våd finger gnuppe fuge af sådan at jeg har sort farve og sandkorn på fingeren.

Hældningen i brusekabinen går desuden ikke hele vejen imod afløbet, og vandet samlet sig i en lille pyt ca 20 cm derfra.

Murerens løsningsforslag er, at han vil kratte resterende fuger op i bunden og fuge igen. På væggene vil han lægge en ekstra epoxy fuge oven på den gamle som ikke er epoxy). Han mener, at fugen på væggen er krakeleret på grund af bagvæggen. Han kan ikke gøre noget ved hældningen og anbefaler aftørring efter brug. Han har desuden nævnt, at han mener, fugen i gulvet er forsvundet, fordi der var varme i gulvet, da han fugede.

Jeg har et lidt anstrengt forhold til mureren, da han både da arbejdet blev udført og nu ved reklamation ikke kommer videre med opgaven uden at skulle presses. I denne omgang har jeg kontaktet ham 3 gange telefonisk, inden jeg sendte en mail med deadline for besigtigelse. Jeg har derfor ikke ret meget tillid til ham, og jeg ville være ked at at stå med et badeværelse, der ikke virker om 10 år, fordi det er lappet utilstrækkeligt nu.

Hvad tænker I om skaden og hans forslag til udbedring - er det nok? Skal jeg have fat i en anden, som kan vurdere problemet og hvor meget der skal laves? Hvis ja - hvem? :-)

Tak!! <3

mvh. tina
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tag lige nogle billeder.
Hans undskyldning med gulvvarme er helt ude i hampen. I så fald skulle han jo have slukket for gulvvarme forinden. Det er hans ansvar, da det var ham der fugede.

Når det er sagt, så havde jeg nok betalt en rigtig fugemand for at fuge det ordentligt, selvom det er træls med ekstra udgifter. 

Mvh. Christian M
 

Tak for input Christian :-)

Ja, jeg tænker også, at det er hans ansvar, hvis han fugede med gulvvarme, og der ikke skulle være det. Men for min skyld og af hensyn til udbedring og fremtidigt brug, ville det være rart for mig at vide, om det kan være årsagen.

Det var en god ide at få fat i en fugemand :-)

Jeg kan snuppe nogle billeder på søndag. Men ved helt ærligt ikke, hvor meget man kan se - det er mørke fliser og mørk fuge, så jeg tror det går lidt i et på fotos...

mvh. tina
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
For mig lyder det som om, at der er lavet en akrylfuge/malerfuge og ikke en silikonefuge/sanitetsfuge.


Hellere leje end at bo på gaden.
Er en fugemand ikke mere til silikonefugen mellem væg og gulv?
Det må være en mureopgave til at fuge mellem fliserne.

Du skal bare passe på når der bliver krattet op at det ikke ødelægger vådrums membranen.

Udover det så er det en forholdsvis nem GDS opgave at blande en flise fugemasse og spartle den ud.
 Han kan ikke gøre noget ved hældningen og anbefaler aftørring efter brug. Han har desuden nævnt, at han mener, fugen i gulvet er forsvundet, fordi der var varme i gulvet, da han fugede. 
Selvfølgelig kan han gøre noget ved den lunke, hvor vandet samler sig. Fliserne tages op og lunken fyldes op. Dernæst lægges fliserne igen. Det har jeg set en murer gøre, og det virker.
Undskyldningen med varme i gulvet må han længere ud på landet med. Han kunne bare have fået slukket for gulvvarmen.

fase
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Ups beklager, min fejl. Havde forstået det som om, det var fugen mellem gulv og væggene, samt evt i hjørnerne, der var galt med. Det er klart, at hvis der er tale om fugerne mellem selve fliserne, så er det et murerarbejde.

Hvor hurtigt efter fugningen og fliserne tændte du for gulvvarme? 

Mvh. Christian M
 

Jeg må også beklage, jeg forstod det også som om det var gummifugerne, der smuldrede og krakkelerede :-| Har du nogensinde brugt kraftig kalkfjerner af en art på fugerne imens de var tørre? Er fugerne i gulvet ikke lavet med en grovere cement ift. væggene?


Hellere leje end at bo på gaden.
S. Fabrin skrev den 21-02-2020 14:01:40

 Han kan ikke gøre noget ved hældningen og anbefaler aftørring efter brug. Han har desuden nævnt, at han mener, fugen i gulvet er forsvundet, fordi der var varme i gulvet, da han fugede. 
Selvfølgelig kan han gøre noget ved den lunke, hvor vandet samler sig. Fliserne tages op og lunken fyldes op. Dernæst lægges fliserne igen. Det har jeg set en murer gøre, og det virker.
Undskyldningen med varme i gulvet må han længere ud på landet med. Han kunne bare have fået slukket for gulvvarmen.

 Tak :-)
Kan det også gøres, når der er vådrumsmembran under?

kaffemand skrev den 21-02-2020 12:31:46

Er en fugemand ikke mere til silikonefugen mellem væg og gulv?
Det må være en mureopgave til at fuge mellem fliserne.

Du skal bare passe på når der bliver krattet op at det ikke ødelægger vådrums membranen.

Udover det så er det en forholdsvis nem GDS opgave at blande en flise fugemasse og spartle den ud.

 Det er nemlig fuge imellem fliser midt på gulvet, der er forsvundet.

Christian M skrev den 21-02-2020 14:21:29

Ups beklager, min fejl. Havde forstået det som om, det var fugen mellem gulv og væggene, samt evt i hjørnerne, der var galt med. Det er klart, at hvis der er tale om fugerne mellem selve fliserne, så er det et murerarbejde.

Hvor hurtigt efter fugningen og fliserne tændte du for gulvvarme?

Sjit happens ;-) Det er fuger midt på gulvet. Men det ser nu altså ud som om, der er samme fuger over det hele i brusenichen - også imellem gulv og væg. Nu kommer jeg i tvivl om det skulle være det?

Jeg tror faktisk ikke, at jeg har tændt for gulvvarmen... lejligheden blev lejet ud bagefter, så enten er det en håndværker, der har tændt, eller også er det lejeren ;-)

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også