Fuger i bad forsvinder

Halløjsa!

For godt 2 år siden fik jeg lavet et nyt badeværelse. Overskuddet var ikke til gør-det-selv, så jeg fik det lavet af håndværkere. Nu er fugerne i brusenichen ikke gode. I bunden er de forsvundet, så man kan se noget hvidt, som jeg får oplyst er vådrumsmembranen. På siderne er fugen krakeleret nogle steder, og jeg kan med en våd finger gnuppe fuge af sådan at jeg har sort farve og sandkorn på fingeren.

Hældningen i brusekabinen går desuden ikke hele vejen imod afløbet, og vandet samlet sig i en lille pyt ca 20 cm derfra.

Murerens løsningsforslag er, at han vil kratte resterende fuger op i bunden og fuge igen. På væggene vil han lægge en ekstra epoxy fuge oven på den gamle som ikke er epoxy). Han mener, at fugen på væggen er krakeleret på grund af bagvæggen. Han kan ikke gøre noget ved hældningen og anbefaler aftørring efter brug. Han har desuden nævnt, at han mener, fugen i gulvet er forsvundet, fordi der var varme i gulvet, da han fugede.

Jeg har et lidt anstrengt forhold til mureren, da han både da arbejdet blev udført og nu ved reklamation ikke kommer videre med opgaven uden at skulle presses. I denne omgang har jeg kontaktet ham 3 gange telefonisk, inden jeg sendte en mail med deadline for besigtigelse. Jeg har derfor ikke ret meget tillid til ham, og jeg ville være ked at at stå med et badeværelse, der ikke virker om 10 år, fordi det er lappet utilstrækkeligt nu.

Hvad tænker I om skaden og hans forslag til udbedring - er det nok? Skal jeg have fat i en anden, som kan vurdere problemet og hvor meget der skal laves? Hvis ja - hvem? :-)

Tak!! <3

mvh. tina
Halløjsa! For godt 2 år siden fik jeg lavet et... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Kolding75 skrev den 21-02-2020 15:22:15

Jeg må også beklage, jeg forstod det også som om det var gummifugerne, der smuldrede og krakkelerede :-| Har du nogensinde brugt kraftig kalkfjerner af en art på fugerne imens de var tørre? Er fugerne i gulvet ikke lavet med en grovere cement ift. væggene?

 Sjit happens ;-)  Det havde nok været tydeligere, hvad det var, hvis jeg havde taget et billede. Skal der være gummifuger inde brusenichen også? Altså imellem gulv og væg?

Jeg ved ikke, om der er brugt kraftig kalkfjerner på tørre fliser, for lejligheden har været lejet ud. (Men jeg kan spørge). Kan det nedbryde fugen så effektivt? Nogle steder er det hele fugen, der er væk. Umiddelbart tænker jeg, at hvis der er brugt kalkfjerner, så er det nok for at fjerne kalk fra vandet, der ikke løber ud, fordi gulvet ikke hælder imod afløb. *suk*

Jeg ved ikke, om fuger i gulv og væg er forskellige. Umiddelbart ser de ens ud, men jeg har heller ikke kigget efter det ;-) Burde de være det?

Der skal være gummifuger ved alle "samlinger", dvs hvor gulv og væg mødes, ved vinduer etc. Flisefuge er kalkbaseret, og bruges en kraftig kalkfjerner på tør fuge, så kan kalken i fugen opløses og det kan godt tære på fugen. Det er også derfor det anbefales, at man gør fugerne våde (med vand), inden man bruger kalkfjerner.

Hellere leje end at bo på gaden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Kolding75 skrev den 22-02-2020 12:06:57

Der skal være gummifuger ved alle "samlinger", dvs hvor gulv og væg mødes, ved vinduer etc. Flisefuge er kalkbaseret, og bruges en kraftig kalkfjerner på tør fuge, så kan kalken i fugen opløses og det kan godt tære på fugen. Det er også derfor det anbefales, at man gør fugerne våde (med vand), inden man bruger kalkfjerner.

 Tak - så blev jeg da meget klogere ;-)
Ved du om sådan en gummifuge kan ramme cirka samme farve som de øvrige fuger eller om det er nemt at se forskel?

Både LIP, Alfix og andre fabrikater af fuge mørtel har tilsvarende gummifuge, så farven bliver meget ens. Du skal faktisk helt ned og mærke på fugen med en negl eller andet om den er blød. Eller se om det er fugerne i hjørnet der faktisk holder bedre end dem ude midt på gulvet.
Du skal nu ikke miste tålmodighed efter 3 forgæves opringnimger. Det er ikke altid håndværkere har kunde pleje som deres spidskompetence. Og især ikke trælse reklamationer " det går nok væk hvis jeg ikke svarer "   

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 22-02-2020 16:42:47

Både LIP, Alfix og andre fabrikater af fuge mørtel har tilsvarende gummifuge, så farven bliver meget ens. Du skal faktisk helt ned og mærke på fugen med en negl eller andet om den er blød. Eller se om det er fugerne i hjørnet der faktisk holder bedre end dem ude midt på gulvet.
Du skal nu ikke miste tålmodighed efter 3 forgæves opringnimger. Det er ikke altid håndværkere har kunde pleje som deres spidskompetence. Og især ikke trælse reklamationer " det går nok væk hvis jeg ikke svarer "  

 Super, så må jeg lige mærke på den for at være sikker på, at der er det rigtige i :-)

Ja, det er altså lidt pinligt med det kundeservice der.... der må være mangel på håndværkere, siden at de bliver ved med at have kunder...  Der skete i øvrigt en total kovending, efter at jeg skrev en mail med deadline i stedet for :-) 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også