Brændeovn (Lotus 2060) med gris - sammen med oliefyr (centralvarme)

Jeg skal have koblet min brændeovn med "gris" (20 litervandtank) ind i mit centralvarmesystem, som består af et ældre oliefyr med åben ekspensionsbeholder på loftet. Jeg har en akkumulatortank på 500 liter med 8 ud- og indgange, som også skal kobles ind i denne forbindelse (og på sigt solvarme med varmeveksler).

Lige nu har jeg brug for konkret input til pumpe/shunt og rørføring - mon der findes nogen i gruppen som har erfaring med denne type af Setup?

26 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er vel bare at koble brændeoven på det nærmeste varmtvandsrør på anlægget evt. supl. med et par afspærringsventiler, og så håbe på at cirkulationen virker. For jeg har hørt at vandbåren brændeovne netop har problemer med at få flyttet det varme vand - det står bare og "koger" i vandtanken, så husk en (SYR)sikkerhedsventil der kan lukke evt. overtryk (varmt damp) ud. 
Frank: Tak. Jeg har umiddelbart tænkt mig, at der ved ovnen skal sidde en dedikeret cirkulationpumpe og ventil/shunt samt sikkerhedsventil i forbindelse med ovnen, så der først åbnes når temperaturen er et vis niveau. Det er hvordan det kobles sammen med eksisterende anlæg (som du skriver), men også i forhold til akkumulatortanken. 
Jeg har selv en lotus 2060, og overvejde engang en gris til den, men efter at have tænkt længe over det kunne jeg ikke få det til at passe sammen med mit gasfyr.

Men en shunt på(som vist skal have sin egen åben ekspansion, hvis man kan det), en pumpe på. og en tilgang fra varmtvands røret og afgang til samme rør, også skal det vel direkte i accumulatortanken, det kan ikke føres tilbage til oliefyret, da den bare vil stoppe med at lave varme, også stopper din cirkulationspumpe også, og varmen kommer så ingen steder..

Den rigtige løsning er ikke super simple.
Tak Pizzabager - jeg bor i et hus fra tresserne, og der har faktisk tidligere været en løsning med brændeovn og gris (det kan jeg se af rørføringen i kælderen, hvor brændeovnen deler skorsten med fyret, og hvor rør går fra brændeovn ind til fyret efter pumpen og retur går på fyrets kold vands returdel).

Men - det er så gammel en installation, så jeg tænker, at der måske er en anden metode idag (feks kan jeg se, at oprindelig brændeovnen med gris ikke har haft egen pumpe og der har ikke været sikkerhedsventil eller lignende og den gik direkte ind på varmerør fra fyret - og så gik den på samme system om den åbne ekspansionsbeholder).

Ideen er at brændeovn med gris skal "aflaste" fyret, så det ikke tænder så tit.

Da vi flyttede ind afviklede vi den gamle brændeovn og satte en 2060 med gris ind.

 Og - ja, jeg tror, at "man skal være påpasselig" med en løsning - derfor tænkte jeg, at der måske er nogen herinde, som har en ligende eller tilsvarende løsning.
Jeg vil tro at det er de samme regler der gælder som til almindelige "gammeldags brændefyr", hvor der kræves åben ekspantion.
I dit tilfælde skal der fra "grisens" øverste rørtilslutning føres et rør (en sikkerhedsledning) op til niveau over den åbne ekspantionsbeholder. Rørledningen må på intet tidspumkt gå nedad, og skal beskyttes mod frost. Niveauet er også afhængig af cirkulationspumpetrykket i dit anlæg.
Det rigtige vil normalt være at koble "grisen" ind på returrøret umiddelbart får din eksisterende kedel, men når der er akkumuleringstankvil en tilslutning hertil nok være det rigtige.

Søren O
Annonce
Oliefyr og brændeovn på samme skorsten - så skal man selvfølgelig osse være opmærksom på at skorstenens lysningsareal skal passe til den samlede indfyrede effekt.

Ps. Kan det mon betale sig (økonomisk/tidsforbrug) at fyre med med skovbrænde (lev. brændetårne) eller træbriketter for at spare 15/20 øre pr. kwh i forhold til fyringsolie? også afskrivningstiden på installation/brændeovn in mente. 
Frank Chr. skrev den 24-02-2020 07:07:40

Oliefyr og brændeovn på samme skorsten - så skal man selvfølgelig osse være opmærksom på at skorstenens lysningsareal skal passe til den samlede indfyrede effekt.

Ps. Kan det mon betale sig (økonomisk/tidsforbrug) at fyre med med skovbrænde (lev. brændetårne) eller træbriketter for at spare 15/20 øre pr. kwh i forhold til fyringsolie? også afskrivningstiden på installation/brændeovn in mente.

 altså jeg har i mange år brugt vores ovn(uden gris) som primær opvarmning, det kræver der fyres godt op så huset er lidt overvarmt så det kan holde varmen når man er på arbejde og om natten men det fungerede fint, vi har gasfyr, men det var slukket for opvarmning(bortset fra korte perioder hvor vi lige var på en uges ferie, eller væk et par dage), og lavede kun varmt vand. og der sparede vi ca 50%. det var lidt forskelligt hvad vu fyrede med, og nogen år var lidt dyrere, men træbrikketter købt på tilbud til 8 pakker for 100 kr. var en god pris. det giver 3 ton rent brænde med lavt fugtindhold som fylder relativt lidt, og er let at stakke.. 3750 kr for brænde, også 250 kr for lidt optændingspinde, og startblokke. også brugte fyret måske 2500 kr, på  gas til vandopvarmning og de dage vi havde tændt. dvs 6500 kr. 

Nu er vintre jo forskellige, men den hårdeste vinter vi kun brugte gasfyret lød regningen på knap 18000 kr, men der var gasprisen vist også lidt dyrere, men jo der er noget at spare.. 

Pizzabager, husker du at regne nyttevirkningen (virkningsgraden) i din brændeovn med i regnstykket vs. gasfyret.   
Efter hvad jeg har kunnet google mig frem til har en Lotus 2060 brændeovn en nyttevirkning på 80-81%. Kondenserende oliefyr har virkningsgrader på omkring 98%, og gasfyr på op imod 109%. 
Frank Chr. skrev den 24-02-2020 15:44:58

Pizzabager, husker du at regne nyttevirkningen (virkningsgraden) i din brændeovn med i regnstykket vs. gasfyret.   
Jeg har ikke regnet på noget, jeg ved hvor meget brænde jeg har brugt, gennem flere år, og sammenlignet med gasregningen før jeg begyndte og bruge brændeovnen som primær varmekilde, og ud fra det har jeg konstateret at jeg jeg ca bruger 50% mindre penge på varme... det er muligt at de år jeg brugte gasfyret som primær opvarmning var koldere år, jeg har ikke kørt nogen statstik på det.

men når man får tørt brænde til 1,25 kr pr kg. så er det svært for gassen at hamle op med. 

 

Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis