Rørføring og montering af nye radiatorer.

Hej LDS folk. 

Fruen og jeg har købt en stor murmester villa på 220 kvm.
Herren vi købte af, lavede 1. salen i 1968, og fik dengang installeret el-radiatorer på hele etagen.
Han har derfor en elvarme regning på ca. 17.000kr om året, og den vil vi så gerne have reduceret så meget som muligt.

I kælderen og stueetagen er der normale vandbåren radiatorer som er koblet til husets gasfyr.
Vi vil derfor havde installeret 5-6 vandbåren radiatorer på 1 salen.

Planen er at rørene bliver ført rundt i skunken.
Mit spørgsmål er så om det er noget man selv må klare eller det kun er autoriserede fagfolk der på lave rørføring, for hvad jeg kan se, så må almindelige GDS folk gerne montere selve radiatorene. Kan dog intet finde om selve trækning af rør.

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ved eget gasfyr må du selv lave det hele.
Rør ude i skunk er faktisk lidt risikabel. Hvis de ligger helt ude i det kolde område, så risikerer de at fryse selv om de er godt isolerede. Det vil forekomme hvis den / de sidste radiatorer er skruet helt ned og det så giver rigtig vinter.
MEN det får vi måske slet ikke mere.
Men der er flere muligheder. Lægge rørene lidt ind i isolering og så ekstra isolering uden på igen, ELLER lægge synlige rør inde i rummet med f.eks. vandpan., Gabotherm LINK eller lignende

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Synlige rør er et no-go siger fruen.
Vi valgte et hus fra, pga. at der var ført rør indenfor gemt væk i synlige paneler.

Heller ikke sikkert at det bliver i skunken, men pt. tænker jeg at det er den nemmeste løsning. Men ja, der skal jo laves et system så vi undgår frostsprængte rør.
Om vi så skal efter isolere lidt ekstra for at undgå det ved jeg så ikke så meget om :) 

Vi har en VVS´er i familien, som gerne vil lave det hele for os, så det er fint at det er noget vi selv må gøre :)
Synlige rør er et no-go siger fruen. Det er altid klogt at lytte efter "Dronningen" Pex rør er ikke så sarte hvad angår frost sprængning men alligevel skal i gennemtænke det. Man kan få dobbelte dåser til pe rør så det kan føres videre fra radiator til radiator men om det er praktisk kan din ve nemt se.
Måske er der et pointe i at leje et stykke stillads og løfte nederste 2 tagpladerækker.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja, tænker også at han forhåbentligt har en god løsning til hvad vi kan gøre.

Om det kræver at vi fjerner nogle tagplader eller ej, må tiden vise. Planen var nemlig at starte engang her i næste måned, så håber at regnen ophører lidt

Som udgangspunkt er det også pex rør jeg havde tænkt at der skulle bruges. 
Det er koldtvandsrør der kan  fryse i en skunk når vi har fimbul vinter , ikke isoleret varmerør , men det er 33 år siden vi havde sådan en vinter  (1987) 

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Annonce
Det er overhovedet ikke korrekt Karl Smart. Det er faktisk varmtvand rørene der fryser først.
Jeg har kørt rundt i 3-4 uger konstant i 1987 og tøet vandrør op ved at sætte en meget stor strøm igennem. Det var ofte varmerør i skunk.
Når man ellers holder radiatorer åbne så fryser de ikke.
Den optønings metode kan man ikke bruge på pex rør.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Vrøvl , at isoleret rør med 60 C varmt vand i med en  god flow skulle fryse , det er for langt ude , jeg har også optøet rør og det har altid været koldtvands rør med noget stillestående vand i .

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Selvfølgelig fryser 60o varmerør ikke når der er cirkulation, men bliver det af en eller anden årsag stillestående, ja så fryser det. Vand der har været varmet op, fryser hurtigere end vand der ikke har været opvarmet.
Vandførende rør skal altid placeres på den varme side af isoleringen, hvis der er risiko for frost.

Søren O
Søren , du  forveksler det der fænomen at varmt vand fryser før koldt vand når det bliver smidt ud i meget koldt luft og rammer kold jord ( asfalt ) det nummer vandt pølsemanden på rundelen på Nørrebro mange bajere på , ifølge min far .
Men der er jo opbygget varme i vandet og rørerne som skal afkøles før det kan fryse , og det sker kun hvis flolwet går i stå ( strømafbrydelse) , det kolde vandrør er altid det der fryser først , da det er stillestående vand , især om dagen når folk er på arbejde..

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Varmerør fryser i skunk uden for husets isolerings skærm som eg skriver  hvis der ikke er cirkulation. Og der er ikek cirkulation hvis termostat er lukket. Og det uanset om de er isoleret selvstændig eller ej. Er de godt isoleret tager det længere tid og er de rigtig godt isoleret så bliver det måske varmere i vejret inden de fryser.
Varmvands forbrugsrør til f.eks. toilet på 1. sal fryser hurtigere end den kolde. Men det kan naturligvis skyldes at der har været en ude at pisse om natten så der har været flow i kold vands røret.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis