Kuldebro omkring nyt vindue - fugtig isolering

Hej med jer 😊Vi har lige fået sat nye vinduer og døre i huset. Den gamle dør til hovedindgangen er skiftet ud med et vindue som er blevet rykket ud i niveau med de andre vinduer. Problemet er nu, at der er en kuldebro mellem vindueskarmen og ydermurene. Kan mærke kulde og isoleringen er let fugtig. Se vedhæftede billeder. Mit spørgsmål er derfor hvordan jeg kan udbedre kuldebroen? Man kan vel ikke bare ligge dampspærre rundt og isætte isoleringen igen?Mvh Lasse. 

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Dampspærren (en fuge) skal være på indersiden.
LTB90
LTB90 Trådstarter
7
Væggen skal først spartles og filtes inden der bliver lagt fuge. Bliver fugten ikke bare spærret inde når der kommer fuge? Det er mere den fugtige isolering jeg tænker på. 
LTB90
LTB90 Trådstarter
7

Annonce
Annonce
Vinduet ser ikke færdigmonteret ud, der mangler en karm med en dampspærre eller lign.

LTB90
LTB90 Trådstarter
7
Det er også kune sat i og fuget på ydersiden. Der er ikke fuget indvendigt endnu da en maler skal spartle væggen op og opsætte filt inden der kan fuges. Men der kan jo ikke blive fuget før der er fundet en løsning. Kan man indsætte dæmpspærre på ydervæggen og så sætte isolering ind imellem dampspærre og karm og så fuge? Eller vil fugten blive lukket inde?
Annonce
Annonce
Jeg er sikker på, at håndværkeren nok skal få tørret isoleringen, inden der fuges :)
LTB90
LTB90 Trådstarter
7
Det er en kuldebro fra ydermuren der giver kondens. Vinduet er rykket ud i murværket, da der før har siddet en dør i lysningen. Min tømrer har foreslået en styrolitplade som kuldebrosadskillelse. Det prøver jeg 😊. Tak for jeres svar!
ev elmand
ev elmand
14870 7480
Velkommen på lds.
Yder og indermur skal termisk adskilles så ydermurens kolde flade ikke forplanter sig indad. og så danner kondens på indvendige side. Det gøres ved at murværk hugges væk så der kan komme 20 mm tyk og 100 mm bred Styrolit plade ind imod hulmuren fra vinduet. Det ses ikke tydelig men måske det havde været nemmere medens vindue / dør var taget ud af hullet.
Det er ret almindeligt med silicone fuge på ydersiden, men den helt korrekte måde er faktisk en mørtelfuge der. Så er det diffusions åben til den side. På indersiden kommer der gerne en liste med acrylfuge eller silicone fuge alene.
Selve murværk er dog lidt diffusions åben så det skal nok tørre.
I vores spritnye hus vi købte i forrige århundrede 1974 havde jeg alle vinduer ude for at lave det nummer. Her kom der sorte plamager bag gardiner-

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
LTB90
LTB90 Trådstarter
7
Hej Henrik.
Jo tak og tak for svar. Fedt forum med hjælpsomme folk.
Jeg prøver først tømrerens anbefaling da det kun drejer sig om er stykke på 10cm ca. (karmens bredde) og det er kun i højre side. Der er ingen kuldebro der hvor døren sad før. Mvh Lasse 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. Asbest i radiatorisolering ?
    Fyr og opvarmning (2 svar)
  2. Våde spær - Skal jeg være nervøs?
    Lav-Hus (12 svar)
  3. Konstruktion eksisterende beton terasse
    Lav-Hus (6 svar)
  4. Kan renovation betale sig?
    Lav-Hus (11 svar)
  5. Rør i køkkenet
    Lav-Hus (5 svar)
  6. Kloark rød 110
    Lav-Hus (3 svar)
  7. Stabiliserende vægge
    Lav-Hus (4 svar)
  8. Nogle der ved, hvor jeg kan købe den her afløbsriste?
    Lav-Hus (3 svar)
  9. Stikkontakt i køkkenø
    Lav-Hus (7 svar)
  10. Gulvvarme anlæg driller og varmer ikke nok.
    Fyr og opvarmning (12 svar)

Sponsor på LDS

Malgodt.dk

Malgodt er en af de mest populære maler-butikker på nettet. Vi har et godt samarbejde med dem, som giver dig gode priser i webshoppen.

Se mere

Har du et spørgsmål eller vil du hjælpe de andre?

Tilmeld dig som bruger nu og få adgang til det hele - det er gratis!

Tilmeld dig her

Se også