Kuldebro omkring nyt vindue - fugtig isolering

Hej med jer 😊Vi har lige fĂ„et sat nye vinduer og dĂžre i huset. Den gamle dĂžr til hovedindgangen er skiftet ud med et vindue som er blevet rykket ud i niveau med de andre vinduer. Problemet er nu, at der er en kuldebro mellem vindueskarmen og ydermurene. Kan mĂŠrke kulde og isoleringen er let fugtig. Se vedhĂŠftede billeder. Mit spĂžrgsmĂ„l er derfor hvordan jeg kan udbedre kuldebroen? Man kan vel ikke bare ligge dampspĂŠrre rundt og isĂŠtte isoleringen igen?Mvh Lasse. 

10 svar
 FÞlg trÄden
Annonce
Annonce
Annonce
DampspÊrren (en fuge) skal vÊre pÄ indersiden.
VĂŠggen skal fĂžrst spartles og filtes inden der bliver lagt fuge. Bliver fugten ikke bare spĂŠrret inde nĂ„r der kommer fuge? Det er mere den fugtige isolering jeg tĂŠnker pĂ„. 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
IndkĂžbstip: FĂ„ 20% rabat pĂ„ spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her


VedhĂŠftede filer:
Vinduet ser ikke fĂŠrdigmonteret ud, der mangler en karm med en dampspĂŠrre eller lign.


Hellere leje end at bo pÄ gaden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
IndkĂžbstip: FĂ„ 20% rabat pĂ„ spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Det er ogsÄ kune sat i og fuget pÄ ydersiden. Der er ikke fuget indvendigt endnu da en maler skal spartle vÊggen op og opsÊtte filt inden der kan fuges. Men der kan jo ikke blive fuget fÞr der er fundet en lÞsning. Kan man indsÊtte dÊmpspÊrre pÄ ydervÊggen og sÄ sÊtte isolering ind imellem dampspÊrre og karm og sÄ fuge? Eller vil fugten blive lukket inde?
Jeg er sikker pÄ, at hÄndvÊrkeren nok skal fÄ tÞrret isoleringen, inden der fuges :)

Hellere leje end at bo pÄ gaden.
Det er en kuldebro fra ydermuren der giver kondens. Vinduet er rykket ud i murvĂŠrket, da der fĂžr har siddet en dĂžr i lysningen. Min tĂžmrer har foreslĂ„et en styrolitplade som kuldebrosadskillelse. Det prĂžver jeg 😊. Tak for jeres svar!
Velkommen pÄ lds.
Yder og indermur skal termisk adskilles sÄ ydermurens kolde flade ikke forplanter sig indad. og sÄ danner kondens pÄ indvendige side. Det gÞres ved at murvÊrk hugges vÊk sÄ der kan komme 20 mm tyk og 100 mm bred Styrolit plade ind imod hulmuren fra vinduet. Det ses ikke tydelig men mÄske det havde vÊret nemmere medens vindue / dÞr var taget ud af hullet.
Det er ret almindeligt med silicone fuge pÄ ydersiden, men den helt korrekte mÄde er faktisk en mÞrtelfuge der. SÄ er det diffusions Äben til den side. PÄ indersiden kommer der gerne en liste med acrylfuge eller silicone fuge alene.
Selve murvÊrk er dog lidt diffusions Äben sÄ det skal nok tÞrre.
I vores spritnye hus vi kĂžbte i forrige Ă„rhundrede 1974 havde jeg alle vinduer ude for at lave det nummer. Her kom der sorte plamager bag gardiner-

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Henrik.
Jo tak og tak for svar. Fedt forum med hjĂŠlpsomme folk.
Jeg prĂžver fĂžrst tĂžmrerens anbefaling da det kun drejer sig om er stykke pĂ„ 10cm ca. (karmens bredde) og det er kun i hĂžjre side. Der er ingen kuldebro der hvor dĂžren sad fĂžr. Mvh Lasse 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
IndkĂžbstip: FĂ„ 20% rabat pĂ„ spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 FÞlg trÄden
Vil du vĂŠre med? Log ind for at svare.
Sponsor pÄ LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor pÄ Lav-det-selv.

FÄ sÊrlig rabat pÄ maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og fÄ fordele



Deltag i forummet, stil spÞrgsmÄl og svar andre

Favoritmarkér spÊndende indlÊg

FÊrre reklamer, nÄr du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se ogsÄ