Gulvvarme manifold/fordelings rør 1 sal

Jeg skal til at lave gulvvarme på 1. sal, da der er ca 6-8 meter fra kælderen og så op til 1 sal vil jeg gerne bare trække et sæt slanger og så sætte en fordeler på oppe på 1 sal, der er 4 rum, er det muligt eller skal jeg trække slanger for hvert rum og så føre dem ned i klæderen til det anden fordeler rør 
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Normalt sætter man en fordeler deroppe, men det skal være "med det hele" Altså pumpe, kontraventil, termostat og styring. Hvis din styring har så mange ledige porte er det ok at trække ledning op til aktuatorer
MEN det er da klart at du kan sætte en forlænger på fordeler så den sidder lidt væk fra den anden. Om det kan gå med 6-8 m op på loftet har jeg ikke erfaring med.
At sætte det på den anden er heller ikke helt uden problemer. Det skal ikke bare udluftes men det skal skylles, så man skyller luften ud med f.eks. vandværkstryk.
Jeg har fordeler i kælder, gulvarme i stueetage og i et rum ovenpå. Det går fint.
Her er direkte fjernvarme så rimelig med tryk på anlægget.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg tænker at sætte en komplet shunt der oppe og lave et T stykke foran den anden shunt, så mener du ikke at der skulle være et problem med det?
En separat shunt på 1. sal er den sikre løsning. Tilkobling af forsyningsrørene i den anden ende kan udmærket være ved tilgangsrørene ved din eksisterende shunt.

Søren O
Tilslutning foran den anden shunt er den sikre løsning.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Super, når jeg kigger på ny shunt kan man købe dem med flow måler, er der en idé at bruge de flere penge for at få det? 
Annonce
Muju skrev den 19-02-2020 21:15:24

Super, når jeg kigger på ny shunt kan man købe dem med flow måler, er der en idé at bruge de flere penge for at få det?

Flow-måler er nyttigt ved indregulering så alle kredse får det rigtige flow, men holder du styr på hvor mange meter dine kredse er, bør du kunne justere mængden ved at bruge de grafer der tit følger med en shunt uden flowmåler. Det har vi gjort i både stueplan og på 1. sal.

Okay, tak for svar.
Så kun det sidste spørgsmål, da jeg har varmepumpe skal jeg ikke have en cirkulationspumpe monteret, skal jeg så bare montere slangerne direkte i enderne af fordelings rørene?
Hvis du vil montere komplet shunt med cirkulationspumpe (som er den sikre løsning), så skal tilslutningsrørene til den nye shunt tilsluttes et sted på dit varmeanlæg, før din nuværende shunt. Ikke i enderne af din nuværende shunt.

Søren O
Jeg vil også montere tilslutning slangerne i et T stykke der kommer direkte fra varmepumpen, det er i enden af de nye fordelings rør jeg tænker, hvor så i den ene ende er tilslutnings slangerne og den anden er ende stykket
Hvis du har varmepumpe er det ikke nødvendigt med pumpeshunt, men sørg for at føderørene kan levere nok til førstesalen.
Min erfaring sige at flowmålerne blive utætte med tiden,  

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis