Asbest i salamander kedel?

Hej, Jeg skal have skrottet mit salamander fyr, og da jeg ikke kan få det op af mit fyrrum i et stykke, er planen at skære det op. Jeg er stødt på noget der til forveksling ligner mineraluld under en tynd metalkappe. Jeg ved der kan være brugt asbest i kedler, men synes ikke umiddeltbart det ligner? På forhånd tak
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ligner på ingen måde asbest, men Rockwool. Så fjern det og skær kedlen over, så du kan få den op fra fyrrummet.

fase
Hvis det en støbejerns Salamander,er den så ikke samlet af flere sektioner ?
Den jeg fjernede fra min kælder, der tog jeg blot de gennemgående bolte ud, gav den lidt venlige klap med en hammer, for at få pakningen mellem sektionerne til at slippe, og kunne så bære de enkelte sektioner ud.
Tror det er væsentlig hurtigere, end at skære den igennem, - plus den deles i flere og lettere håndterbare dele.
Tak for hurtigt svar. Så skal der skæres kedel :) 
Ok, tak det vil jeg prøve hvis det er muligt. Jeg har ikke fjernet den yderste kappe endnu,så jeg kan ikke se om den er ssamlet i sektioner, men jo, det er en tudse gammel støbejerns kedel, og boltene som du beskriver kan jeg se.
Vær opmærksom på, at mange gamle kedler (inkl. Salamander, så vidt jeg husker) kan have asbestisolering i form af tynde hvide/grålige plader. Som nævnt af andre, ligner det du har taget billede af almindelig mineraluld, men det betyder ikke, at der ikke kan være asbest bag det.
Asbest i form af snor/tætningsbånd var også almindeligt i gamle dage, til kedellåg mv. Og i øvrigt også som pakninger.

Fælles for både snor og plade, er at de har op til 100% indhold af asbest og fibrene frigives let til luften.
Annonce
Når det er en støbejernskedel, så er den helt sikkert samlet af flere sektioner, - så er det bare at få møtrikkerne af i den ene ende, trække boltene ud hvis muligt, og så ellers give den lidt klaps, - så vil den nemt kunne skilles ad.
Jeg har lige haft pladesaksen fremme og klippe lidt i den yderste kappe. Der gemmer sig ikke andet end jern bag rockwool'en så ingen asbest plader der.  Og ja det er helt rigtigt hvad I siger, den er samlet i sektioner, så det ser ud til at gøre arbejdet en del nemmere - lækkert :)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis