Asbest i salamander kedel?

Hej, Jeg skal have skrottet mit salamander fyr, og da jeg ikke kan få det op af mit fyrrum i et stykke, er planen at skære det op. Jeg er stødt på noget der til forveksling ligner mineraluld under en tynd metalkappe. Jeg ved der kan være brugt asbest i kedler, men synes ikke umiddeltbart det ligner? På forhånd tak
Hej, Jeg skal have skrottet mit salamander fyr, og... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det sidder nogle lange tværgående møtrikker jeg fik skruet af. Så kan man snildt skille den af i sektioner.
Lidt billeder af opgaven..
Vildt. Men den her ydre beklædning af plademetal skal fjernes først ? 
Amatøren lærer skrev den 30-04-2025 06:49:26

Vildt. Men den her ydre beklædning af plademetal skal fjernes først ? 

Ja, den ydre beklædning skal af først for at komme til elementerne.

fase
Okay. Kan nu se at der ligger en hvid tynd stof plade om bag metalbeklædningen. Er det asbest ? 
Annonce
Du skal have foretaget en undersøgelse af om det er asbest .

fase
Amatøren lærer skrev den 30-04-2025 18:30:10

Okay. Kan nu se at der ligger en hvid tynd stof plade om bag metalbeklædningen. Er det asbest ? 

Hvis det er en gammel kedel fra før 1972/1980 er det langt det mest sandsynlige at den indeholder asbest. Testen tager nogle få dage.
Er testen positiv så skal du have fat i kommunen for at se hvad de har af ordninger for afhentning eller deponering af asbest (forskellig fra kommune til kommune). Og så gør grundigt rent med engang-udstyr ( Arbejdstilsynet har en vejledning ifm rengøring mener jeg)

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
De gamle kedler var mig bekendt,  ikke isolerede..

Men tætningerne ved låge og røgrør der var brugt fra ny, indeholdt asbest..

Vi prøver igen, i morgen --
Amatøren lærer skrev den 30-04-2025 18:30:10

Det er højst sandsynligt asbestplade, med et meget højt indhold af asbest (ofte 100% asbest).

Asbest eller ej pladen foldede jeg roligt og kom direkte ned i en pose. Den var helt olieret så intet støv kom derfra.

Min salamander brændeovn havde tydeligvis noget Rockwool. Den her hvide plade lå i mit oliefyr og der er intet i husets rørsystem der indeholder asbest. så jeg valgte at tage sagen i egen hånd.

Har afmonteret det hele og båret ud.

Den ydre metalkappe om dækker oliefyrets sider og top har to skruer nederst på hver side. På det ene kunne jeg skrue af, på den anden tog jeg vinkelsliberen og frigjorte skruerne.så poppede kappen op med det samme, efter minimal  lirkning med et koben.

Der er 1 boltskrue øverst og 2 nederst som jeg åbnede. 

På den (havde et oliefyr og brændeovn) havde jeg 2 øverst og 2 nederst

Herefter kunne man adskille oliefyret og brændeovnen i vertikale skiver, så hver "fold" kom ud som en selvstændig skive. I alt 7 skiver.

Jeg brugte en 5 kg hammer til at få skiverne skilt ad, ved at banke dem udad. På den måde var det meget overkommeligt at få dem båret ud.

Man skal være klar på at meget aske (dog ikke støvende) vil ende på gulvet. Det tog alene en 1 time at få rytter op og rengjort efter at alt var båret ud.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis