Tagkonstruktion dimensioner drivhus/orangeri

Hej alle
jeg skal til at bygge drivhus, og i min planlægning er jeg kommet til tagkonstruktionen.
Mit spørgsmål går dels på optimal konstruktion + dimensioner på spær, og evt. forbehold.
Jeg havde oprindeligt planlagt at ligge en kiprem på og så smide spær op på den, men grundet længden kan jeg forstå det ikke er muligt uden det skal være en seriøs limtræsbjælke.

Her er stats:
Total bredde: 430 cm
total længde: 860 cm
Spændevidde på langt stykke ca. 325 cm
Spændvidde på smalt stykke ind med muret væg: 135 c.
Forventet CC: 99 cm
Forventet tag: 10 mm. termotag på spær, samt understøttet af lægter

Kan jeg godt blot smække to spærstykker op mod hinanden og så et hanebånd relativt langt op mod kippen for at for så stor frihøjde som muligt?
Andre løsninger, og evt. dimensioner på spær? synes spændeviddetabellerne er meget overdimensioneret ift. et drivhus.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hvis du vil acceptere en stolpe, kan du faktisk lægge en rem 45x195 op i toppen. herfra lægger du spær af på skelet. De behøver kun at være 45x125. hvis du vil bruge termoplader, bør de nok være 16 mm på de store flader. Du kan så til gengæld gå op på 125 mellem spærene og en enkel lægte på tværs, som du stemmer ned i spæret. Se feks Willabgarden. jeg har selv deres 16 mm tag i en havestue med kuin een understøtning på 5 meter.Tænk på, at sådan et tag ikke vejer alverden. men lav ikke tagrenden for lille, det gjorde jeg.

Frisk skrev den 18-02-2020 15:48:32

Tænk på, at sådan et tag ikke vejer alverden.
Husk at dine spær ikke kun skal bære dit tag, men også det sne der kan ligge på taget.

 

jeg byggede en havestue for 8 år siden med 16 mm termoplader, 5 meter lange med een midterundstøtning. spær med frit hæng på 5 meter er 125 mm ud nedbøjning. faldet er ekstremt lavt ca 30 cm på de 5 meter. Aldrig haft problemer med den smule sne vi får i dk, derfor anbefalede jeg også 16 mm 4 kammer i stedet for 10 mm.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis