Råd søges! Fjerne rester af bejdse på egetræsbord

Hej  

Jeg håber, der er nogle, der kan give mig et råd herinde.

Vi har et spisebord i mørkbejdset egetræ. Det består af en tyk ramme (40 mm) med fyldninger i. Bordet er 'født' med ujævne bordkanter og en masse store og små hakker, som får det til at se rustikt ud; det var faktisk et rigtig lækkert bord, da jeg købte det for 23 år siden  

Men vi havde ikke fået vedligeholdt bordet ordentligt med voks, og bejdsen (spritbejdse) var derfor skallet af flere steder. Derudover var vi rigtig trætte af at se på det mørke bord. Så min mand sleb bejdsen af. Det gik fint, men resultatet er noget rodet, da der jo stadig sidder en masse bejdse i hakker og fordybninger - og i nogle af dem også rester af voks. Jeg var begyndt at skrabe i fordybningerne, men kan godt se, at det ikke går. Der er alt for mange hakker, og træet bliver ruet op af det.

Så hvad gør vi, når vi gerne vil have et lyst egetræsbord? Kemi af en slags?

  Rappert

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er, efter min mening, ingen genvej. Kemi som feks oxalsyre vil kun skabe skjolder, som slet ikke kan fjerne. Køb noget bedre slibevlrktøj og smøg ærmerne op.

 

Ingen personlig erfaring men emnet har væet oppe at vende før hvor krystalsæbe (og i værste fald Oxalsyre) anbefales til afrensning inden videre behandling:

https://www.lav-det-selv.dk/forum/t/220551/s/rensning-af-massiv-egetrae-bordplade

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Inden du sliber yderligere, vil jeg anbefale du først forsøger at fjerne resterne af bejdsen med krystalsæbe.

Smør hele pladen ind i krystalsæbe med minimum tilsætning af vand. Dæk pladen med plastfolie og lad hele herligheden virke 6 - 8 timer. Krystalsæbe virker kun når den er fugtig.

Afrens for sæbe - igen med minimum af vand (brug hårdt opvredne klude) og gentage processen indtil al bejdsen er væk.

Ud fra billederne at dømme, ville jeg være ret fortrøstningsfuld. Jeg har set (og renset) det der var meget værre.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Tak til jer alle tre  
Yderligere slibning går ikke. Nogle af hakkerne er ret dybe, og hakkerne er samtidig det, der karakteriserer bordet. Jeg vil forsøge mig med krystalsæbe. Tak  
Bejdse i fordybningerne kan du fjerne med en gulvskrubbe, neglebørste eller en aflagt tandbørste.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
send det hen til afsyring det tager 2 minutter at dyppe det i karet og al spritbejsen er væk
Afsyring fjerner ganske rigtigt bejdse, men farver samtidig eg sort, så det råd er helt i skoven.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis