Schuko eller dåse til vaskesøjle

Hej

Jeg er ved at renovere men er lidt uenig med elektrikeren.
Han vil montere 2stk schoko stik til vaskemaskine og tørretumbler sikret med 16amp.
Jeg er uenig... Jeg aner ikke en skid om strøm men jeg har læst en hel del om at almindelige udtag ikke kan holde til den ved varende belastning og at de smelter... Jeg hælder derfor til at montere en dåse, klippe stikket af maskinerne og koble dem direkte på.

Elektrikeren mener at det er forkert da til-ledningen på vaskemaskinen er af minde kvadrat... Men giver det ikke det samme?
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Schuko er lavet til 16A vedvarende, og det er nemmere at skifte maskine hvis du har fået stik installeret.
Bare sørg for at få.dine 2 stik på 2 forskellige faser. 16A kan blive for lidt hvis vaskemaskine og tumbler varmer samtidigt 

 

Steensen skrev den 17-02-2020 21:55:09

Schuko er lavet til 16A vedvarende, og det er nemmere at skifte maskine hvis du har fået stik installeret.
Bare sørg for at få.dine 2 stik på 2 forskellige faser. 16A kan blive for lidt hvis vaskemaskine og tumbler varmer samtidigt 

 Jeg tænker at han deler en 400v gruppe til disse samt opvasker... Det ville vel være oplagt når de står sammen 🙃

Det er perfekt. Jeg gjorde det samme i min tidligere lejlighed, sammen med komfuret. Der kunne det hele køre samtidigt. 

 

Steensen skrev den 17-02-2020 22:00:25

Det er perfekt. Jeg gjorde det samme i min tidligere lejlighed, sammen med komfuret. Der kunne det hele køre samtidigt. 

 Jeg satser på at kogeplade, ovn og microovn kommer til at at dele en anden 400v gruppe... Måske sammen med køleskab også hvis det må, da det står ved siden af ovnen... Men kan ikke huske om han sagde at det måtte det. 

Du skal tænke på at du  elektriker har min 4 års uddannelse bag sig og sikkert mange års erfaring, og som du selv skriver så aner du ikke en skid om strøm.... og hvad er så grunden til at du ikke vil lytte til hans forslag som for øvrigt er 100 % korrekt, sikkert og lovligt. Det vil blot fremover være lovligt for dig  selv at udskifte hvidevare, da det blot er at sætte stikket i stikkontakten som er egent til 16 A. Fremragende forslag fra din elektriker.
Annonce
Det er ikke alt, der kan googles, sommetider kræver det lidt baggrundsviden for at bedømme, hvad der findes på google . Du følger bare din elektrikers råd om to schuko stik fordelt på to faser. Det er et udmærket råd.

fase
mfrost skrev den 17-02-2020 22:41:18

Du skal tænke på at du  elektriker har min 4 års uddannelse bag sig og sikkert mange års erfaring, og som du selv skriver så aner du ikke en skid om strøm.... og hvad er så grunden til at du ikke vil lytte til hans forslag som for øvrigt er 100 % korrekt, sikkert og lovligt. Det vil blot fremover være lovligt for dig  selv at udskifte hvidevare, da det blot er at sætte stikket i stikkontakten som er egent til 16 A. Fremragende forslag fra din elektriker.

 Men man læser jo en del om at udtagene smelter... Det synes jeg ikke er særligt betryggende

Det kommer an på kvaliteten. Jeg har installeret ovn og opvasker med schuko stikkontakter af fabrikat LK. Det går da fint. Der findes fabrikater i et betydeligt billigere prisleje, som jeg ikke vil anbefale. 

fase
S. Fabrin skrev den 18-02-2020 07:56:45

Det kommer an på kvaliteten. Jeg har installeret ovn og opvasker med schuko stikkontakter af fabrikat LK. Det går da fint. Der findes fabrikater i et betydeligt billigere prisleje, som jeg ikke vil anbefale. 

 Men man læser jo også at LK smelter... Selv herinde er der tråde om at de smelter..  Det jo det jeg er imod... 

At LKs schuko stikkontakter smelter har jeg ikke læst, men de er ikke ringere end deres almindelige stikkontakter. Når der bliver anket over holdbarheden, de smelter, bliver omstændighederne som regel ikke nævnt. Det kan dreje sig om fuld last i timevis, snavsede stikpropper osv. 

fase
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis