Bordrundsav blad ikke parallelt med spor på landet

Hej

Jeg prøver at justere min nye bordrundsav (Holzmann TS200) lige som de gør her:

https://www.youtube.com/watch?v=AignFa1374E

...og som er beskrevet her:
(min er så vidt jeg kan lure en "contractor style"):

Jeg har et måle ur og kan måle ca 0,6 mm forskel for og bag. Det er nok til at der kommer brune "forbrændinger" på det træ jeg kører igennem den.
Så jeg løsner 3 af de 4 skruer og den 4. skrue en anelse på dette billede.

Så slår jeg med en pind og hammer ind på holderen (trunion kalder de det i de engelske artikler aner ikke hvad de hedder på dansk). Her set inde fra saven.
Og ude fra:

Disse holdere er ganske små på min i forhold til de massive jernklodser man ser på nettet, men hullerne er dog aflange, så de burde kunne justere sidelæns. Når 3 ud af 4 skruer er løsnet kan jeg også justere vinklen så den bliver parallel med sporerne, men når jeg spænder skruerne igen hopper den tilbage til at være 0.5-0,7 mm skæv, selv om jeg krydsspænder lige så stille og roligt. Har også prøvet at holde den fast mens fruen spændte skruerne, men den sidste skrue får altid trukket den skæv igen  

Forslag er meget velkomne!

Jeg ved godt at det ikke er verdens dyreste sav - det er måske endda nok den billigste med et land af støbejern, men burde jeg ikke kunne justere dette ind? Det eneste jeg har kunne finde på nettet om denne model er på en tysk side, hvor en gut (i følge google translate) netop har stor succes med ovenstående metode   
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Uden at have erfaring i netop din sav, så kunne rette den "lidt for meget" op, og så spænde igen.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det lykkedes mig at få den rettet til 0,3 mm ved at spænde et bræt op mod klingen og parallelt med sporerne. Så tænkte jeg at jeg måske kunne gøre det lidt bedre... og så hoppede den tilbage til 0,4 mm. Det er bedre end 0,5-0,7, men godt er det ikke. Normalt får folk den under 0,1 mm. Umiddelbart lugter det af at hullerne i de to “trunions” er for små - ikke er aflange nok

Holzmann siger at de kan hjælpe... hvis den bliver fragtet til deres fabrik i Østrig!  

hvad med en fil, og så gøre hullerne mere aflange??
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det er planen for i aften. Men der er ikke meget godstykkelse at tage af
Annonce
Obs - hvis saven kan stilles i 45 gr. glider den sikkert i et skinnesystem, så underkanten af emne der skæres, rammer samme punkt uanset hældning på klinge. Find lige ud af om smig skæring også lider af vinkelfejl. Er det ikke tilfældet, er det skidt eller en skævhed i vinkel anordning.   

 

Nigo skrev den 19-02-2020 18:52:50

Det er planen for i aften. Men der er ikke meget godstykkelse at tage af

 nej men du skal også kun have 0,5 mm af   

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis