Forkorte udhæng

Hej,

Jeg har netop fået lavet et nyt tag, og i den anledning ville jeg høre om nogle gode råd.
Taget er udført med falstagsten, og af én eller anden mærkelig årsag er mine tagsten støt op til sternbrædderne. Det skal siges, at selve tagkonstruktionen med lægtearbejde og sternbrædder er udført under én entreprise og lægning af tagsten under anden entreprise. Så derfor kan jeg ikke hægte nogen for det færdige resultat, og vil derfor selv finde en løsning.

Sagen er det, at jeg sagtens kan afslutte taget så det bliver tæt. Løsningen ville være, at jeg rullede noget perform fast flash ovenpå det sidste stykke og efterfølgende dække dette med noget sterntop i sort. Jeg ved dog ikke om dette vil ødelægge synet på det nye tag??

Mit spørgsmål er, om man kan fjerne sternbrædderne, derefter den ene række på hver side af gavlen, for så at forkorte lægterne så tagstenene går ud over sternbrædderne? Ved ikke om det giver mening.

Jeg er selv overbevist om at dette kan lade sig gøre, men er lidt i tvivl i forhold til billede 2b, hvor den sidste række sten er skåret hele vejen op, og er dermed ikke ens med afslutning på stenene på billed 2a.

Jeg håber at nogen kan vejlede.

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er det firma der har lagt tagstenene der bærer hovedparten af ansvaret, så du har gode kort på hånden til at få tagstenene lagt om.

Et seriøst firma ville med et halvt øje kunne se lægteafstanden ikke er korret.

Desuden er tagrykke også skæv, så du har gode kort på hånden hvis/når der skal afholdes syn og skøn.

Du har forhåbentligt ikke betalt sidste rate. Dem tilbageholder du på en spærret konto indtil fejlene er udbedret.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej Rantzau,
Tak for dit svar. Dog er begge entreprenører ude af billedet og har fået alt betaling. Hele projektet har været umulig, og trukket ud, så jeg vil helst ikke ud i at tage den dialog med dem. I stedet vil jeg prøve at finde en pæn løsning på det andenvejs.

I forhold til tagrygge, kan du præcisere skævheden?
Tagryggen bugter sig - den burde være helt vandret uden buler. Det ses tydeligt på billede 3a.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Ja det kan jeg godt se.

Men i forhold til mit spørgsmål vedr. udhænget, kan det mon lade sig gøre?
Alt kan lade sig gøre - det er udelukket et spørgsmål om pris, men du slipper nok ikke for at taget skal lægges om.

Jeg ville ikke afskrive muligheden for erstatning. Har du talt med en advokat?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Er enig med Rantzau, det er virkelig dårligt arbejde.
man bruger også normalt start og slut rygnings sten hvilket de ikke har gjort, man vil også bruge vindskedesten til at afslutte udhænget.
det ligner de ikke har regnet på udhænget og så bare lagt stenene i håb om det passede nogenlunde 


-  Tegnebach (stud. bygningskonstruktør) 
Jeg har reddet et eternittag i samme situation. En rende lægges ind til sternen under sidste række tagbelægning. Afslut med sternkapsel, der går ned over kanten af renden. Det fungerer, er tæt og ser godt ud.

 

Tak for svarene.

Rantzau og Tegnebach, i har fuldstændig ret, men vi orker desværre ikke mere.
Problemet er forårsaget af at min første tømmer ikke har færdiggjort det aftalte arbejde, hvor efter jeg måtte finde en ny til at afslutte. Og vi ved jo godt, at det sjældent går godt når 2 forskellige entreprenører operere på det samme arbejde, som ender med fejl og mangler. Vi har været tålmodige under hele tagprojektet, og har desværre også udsat enkelte naboer (i forhold til at fylde for meget ved vejen) som desværre har varet i 6 mdr., og derfor orker vi ikke at skulle igennem samme procedure. Desuden er haven også fået en omgang, og hvis taget skal lægges om igen, kan jeg ligeså godt regne med at haven skal have en tur igen, og det orker vi desværre ikke.
Så derfor vil jeg hellere kigge på andre muligheder.

Uldal,
mange tak for dit svar, som jeg tror jeg vil gøre brug af. Så er jeg fri for at skulle bruge perform, som ville syne meget. Ved du om man kan få renden ind under teglstenene uden at man er nødsaget til at fjerne hele rækken?
Jeg kan sagtens forstå dig Sahin, men når der er så meget synligt sjusk, kan jeg godt blive bekymret over hvad der gemmer sig i det skjulte.

Selv om du lige nu ikke orker mere, forsvinder problemerne ikke af sig selv. Problemer har det med at vokse hvis de ikke bliver taget i opløbet.

Jeg fornemmer også du og familien står meget alene. Det hjælper selvfølgelig heller ikke hvis dine naboer ikke har forståelse for jeres situation. Prøv at tage en ærlig snak med dem. Normale mennesker slår ikke på nogen der er presset.

Derefter vil jeg råde dig til at få en snak med en advokat og en uvildig bygningsagkyndig. Det koster lidt, men det styrker moralen at få nogle forbundsfæller der kan tage presset af jeres skuldre og styre skuden sikkert i havn.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg har været meget opmærksom på udførelsen af taget og det underliggende, både undertag, udluftning m.m, lige bortset fra dette, så alt andet er i min optik udført korrekt. Så det er i bund og grund det sidste ved gavlene der er udført forkert, og som jeg ville udbedre.

Men mange tak for dine råd, som jeg vil tage med i mine overvejelser :-)
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis