Akustik i de store rum - hvordan?

Hej alle!

Jeg har et hus med store rum og godt med efterklang/echo når man taler sammen. Samtidig har jeg en sød kone, som ikke vil have akustikpaneler på væggene.

Jeg tænker derfor at jeg må se på at få dækket loftene med noget, som kan absorbere lidt af lyden. Loftene er forholdsvis lave i forvejen, så jeg skal finde en løsning som ikke går for meget ud over loftshøjden - og så må jeg vel gå på kompromis med absorberingen.

Kan man evt. bruge en rulle hvid PE-skum eller lign.? Hvis den nu også var selvklæbende, ville det jo være ligetil :) Bare det ikke bliver gult i kanterne med tiden, som de gamle madrasser :D
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er du klar over, at man kan købe malerier med indbygget akustikplader i, så selve pladerne ikke ses? Om de virker godt, ved jeg dog ikke.

Tæpper på gulvet kan også give en god effekt 

Mvh. Christian M
 

Jeg har samme udfordring i min kælder, hvor jeg har et stort rum på 38kvm. Der vil ikke være mange bløde møbler, hvorfor løsningen bliver at opklæbe Ecophon Focus B akustikplader direkte på loftet.
Rockfon har et tilsvarende produkt, som du kan gå i Bauhaus og råbe lidt ind i. Det er ganske markant, hvor meget lyd de absorberer.

Fordelen er klart, at du kan holde dig til 2cm sænkning af loft, da de klæbes direkte på.
Hvilket loft har du? Troldtekt er yderst effektivt. Du kan montere udenpå bestående loft eller hive fet gvmle ned og montere nye troldtekt plader.

 

Ja, det er nok sådan noget, jeg skal ud i. Det er vel ikke det store, sådan at klæbe dem på loftet - er det monteringslim der skal til, og skal pladerne holdes oppe mens limen tørrer?

Ja, der er jo de malerier der - har ikke ligeset nogen endnu som jeg ville hænge op, men det skal også siges at jeg ikke ved hvad man skal hænge op af ting og sager alligevel :D Som regel hænger der pludselig noget, som konen har fundet - og så er det fint med mig :D
FeuerDK skrev den 17-02-2020 13:54:50

Ja, de skal bare klæbes op med enten montagelim eller fliseklæber. De vejer ikke alverden, så de bør fint kunne hænge selv, når du har sat dem fast.

Du kan se en video her:
https://www.youtube.com/watch?v=xhTh4hTeAJw

 Sikkert effektivt, men det vinder bestemt ikke en skønhedskonkurrence.


Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Hvis du virkelig vil ødelægge huset med vægprojektet, kan du ligesågodt anvende 25 mm flamingoplader bag på billederne. De gør det ligesågodt. Go fornøjelse.

 

Jeg har lige oplimmet 55 stk. Rockfon 60x60cm plader i vores loft i stuen.

https://www.bauhaus.dk/rockfon-loftplade-sonar-b-hvid-600x600x20-mm-10-pl-pr-ks

De dæmper virkeligt godt og meget bedre end de Troldtekt-lofter vi har i entre, hall og på badeværelserne.
Jeg har opsat dem med “Extra Montagelim”
Fra Danalim. Der går en tube lim til 4 plader.


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

uldal skrev den 17-02-2020 16:47:44

Hvis du virkelig vil ødelægge huset med vægprojektet, kan du ligesågodt anvende 25 mm flamingoplader bag på billederne. De gør det ligesågodt. Go fornøjelse.

 Ødelægge? Det er da i den grad en diskret løsning, der vil passe ind i de fleste moderne hjem? Og nemt at have med at gøre. 

Du skal huske at der skal dækkes et meget stort areal før du kan få en mærkbar virkning. Flamingoplader bag nogle materier kan du ikke høre forskel på. De rockfon plader som wezio har link til vil virke. Men det skal være på stort set hele loft arealet.
Og husk at få lampeudtag ført med ned.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også