Vand løber ned ad gavl

Hej

Jeg fik for ca. 2 år siden bygget førstesal og i samme omgang fik jeg lavet et nyt tag. Nu ca. 2 år efter kan man se tydelige "afmærkninger" i hver gavl, hvor der løber noget vand ned, hvilket resulterer i tydelige alge aftryk. Jeg er i tvivl om dette er normalt?

Jeg har samtidigt lagt mærke til, at tagstenene ikke har samme "overlap" på hver side af huset. I højre side (med front med gavl) er der betydeligt mere "overlap" mellem tagstenene. Det samme gør sig gældende i den anden ende af huset. Problemet med vand ned af gavlen er kun i den side hvor der er betydeligt mere overlap.
Der er 15 sten på hver side.

Jeg har vedhæftet nogle screenshot, for at hjælpe med forståelsen.

Håber der er nogle kyndige der kan bekræfte om dette er normalt eller ej.

Mvh Michael

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er meget normalt med manglende udhæng, men det er ikke god byggeskik på vores breddegrader.

At algerne hovedsageligt optræder i den ene side, skyldes en kombination af vind og sjusk.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Velkommen på lds
Jeg synes ikke det ser sjusket ud. Men uden udhæng vil muren få meget mere vand end hvis der var valgt udhæng. Vent og se du skal nok få belægning striber på hele gavlen.Det er det man i arkitektkredse kalder patina, og det koster faktisk penge at opnå. 
Mon ikke forskellen i overlap skyldes at tagstens typen ikke er slutter symmetrisk i star og slut ende, og at "fejlen" optræder modsat i den anden ende. Når tagflader er lige store og der er lige mange rækker så kan man ikke lægge dem op med 10 cm i forskel i alle 15 rækker. Det vil medføre at den ene tagflade ville gå 150 cm længere ned end den anden.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det værste ved det der er næsten at taget går så langt ud i tagrenden(på billede 2 til højre).

Det kan give problemer ved voldsomt regn at det render udover tagrenden og kan skabe fugt skader i din væg ved jorden, især når der ikke er udhæng på. Det Vil også være svært at gøre tagrenden ren. Om det er sjusk ved jeg ikke, men det er ihvertfald ikke optimalt. 
Der findes sten der vist nok hedder "Vindskede-sten" som laver en ekstra kant, men om de vil hjælpe på dit problem er nok tvivlsomt, da vand vil rende ned af dem også og ende på muren.
Det er desværre prisen for ikke at have udhæng. 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Enhver fuldbefaren tømrer og murer vil tage højde for det manglende udhæng og få en afslutning der passer - det andet er sjusk, men der er grænser for hvor meget en dygtig håndværker kan rette op på en uduelig arkitekt.

Det egentlige problem er dagens arkitekter ikke har den faglige baggrund som ovennævnte håndværkere.

Jeg har ved adskillige lejligheder hørt håndværkere skændes med arkitekter over detaljer.

Arkitekter tegner ikke huse som bolig for normale mennesker - de tegner huse for at imponerer hinanden.

Arkitekfaget er i dag en akademisk øvelse under kunstakademiet. Bemærk også at optagelseskravene på arkitektskolen er en gymnasial baggrund.

Et svendebrev er en vederstykkelighed. Skulle en håndværker formaste sig til at søge optagelse, sidder der en stribe akademikere der nok skal sorter dem fra.

Der findes ikke i andre fag så mange ligegyldige priser som blandt arkitekter der uddeles af lige så ligegyldige jakkesæt til lige så ligegyldigt byggeri.

Som rettesnor kan man godt regne med, at jo mere håbløs og grim bygningen er og uduelige materialer der er anvendt, jo mere kan man regne med at priserne regner ned over misfostret.

Bemærk også, at det er arkitektskolen under kunstakademiet der opretter og definerer kravene til prisudelingerne.

P.S. Der kan lejlighedsvis i ovenstående være anvendt en mild form for sarkasme.   
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Ha ha, jeg husker engang hvor en arkitekt kom på byggepladsen.
Han så at vi sad og holdt pause og udbrød:
-Ja, man skulle have været håndværker.
Hvortil der blev svaret:
-Du kunne jo bare ha' læst videre  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis