Genvex GE 390 har svært ved at komme af med vandet

Hej,

Jeg har et gammelt Genvex GE 390-anlæg (installeret i '97). Anlægget fungerer egentlig udmærket, men har svært ved at komme af med kondensvandet, hvilket giver lydgener.

Kondensvandet løber ikke ud, som man ville forvente, men "siver rundt" i kondenskarret. Jeg kan se, at vandet (partikler i vandet) bevæger sig rundt i karret, løber lidt ud mod kondensåbningen og kommer tilbage i karret igen (Se video).
Det giver en klukkelyd, som kan høres i en stor del af huset - vildt generende!

Jeg har sikret, at der er passage igennem det rør, der fører kondensvandet ud af anlægget, så jeg tænker ikke at dette er problemet.

For et års tid siden lagde jeg mærke til, at den plade, som anlægget står på hælde i den ene ende, så det ikke er i vater - det hældte faktisk væk fra kondensafløbet. Det har jeg rettet op på, hvilket afhjalp problemet en smule, men slet ikke nok - og nu er det blevet værre (jeg ved, at det svinger med årstiden). Anlægget hælder nu en anelse mod kondensafløbet, så det burde få hjælp af tyngdekraften.

Kondensafløbet går ud i en retvinklet fitting, hvorfra vandet løber/drypper direkte i et 34mm plastrør, som går til et afløb i bryggerset (som anlægget står over).
Dette afløb er forbundet til et afløb m. rist i bryggersgulvet, så der er meget god overførsel af lyde, fra Genvex-anlægget til bryggerset og forbundne rum.

Er der nogen af jer, her på LDS, der har oplevet noget lignende eller har forslag til, hvad der kan være årsag, til problemet?

NB: Den øvrige tilstand af anlægget er en helt anden historie!

Mvh.
Anders S. Tøgern

 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er fordi du mangler en vandlås på afløbet fra genvex'en, så laver den undertryk i afløbsrøret og så løber vandet ikke ud. 
Hej,

Mange tak for hurtigt svar!

Jeg havde godt tænkt på, at det kunne være undertryk, der er årsagen. Det undrer mig dog, at det stadig sker, når jeg har åbnet anlægget, da der jo så ikke længere er vacuum i anlægget.

Under alleomstændigheder vil jeg undersøge mulighederne for at etablere en vandlås.

Tak igen!


 

Vandlås skal laves på det messing fittings der kommer ud af genvex med 2-3 bøjninger eller med bøjet kobberrør. Det vil ikke hjælpe at lave det på det 32 mm plastrør 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik,

Det tog lige lidt tid af få købt, samlet og testet, men det ser ud til at virke upåklageligt!

Tusinde tak, for hjælpen!

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis