Skimmelsvamp?

Hej alle, jeg har for nylig fået malet min kælder med diffusionsåben maling. Her to måneder efter ser jeg der er dukket noget op som ligner svamp. Er der nogen kyndige der kan se hvad der er? Svampen er hvid. På billedet ser det fugtigt ud fordi at jeg har sprøjtet med noget rodalon i håb om at kan hæmme det lidt.

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ligner ikke skimmelsvamp, men afskalling af maling.

Er du sikker på din maling er diffusionåben?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det kan vel også være saltudtræk. Overfladen på malingen ser meget blank ud, er der måske tale om akrylmaling der er "diffusionsåben" i så fald er problemet at sådan noget kun er meget lidt diffusionsåbent måske en hundredel af hvad fx kalkmaling eller silikatmaling er.
Derfor kan der nemt være mere fugt i væggen end akrylmaling kan håndtere. I så fald er der kun den hårde vej hvor maling hugges ned, væggen pudses op på ny (afhængigt af husets alder nok i hydraulisk kalkmørtel) og derefter males med kalk- eller silikatmaling.

Så første spørgsmål er hvilken maling har du brugt ?

Ask
Tak for svarene! Det er en diffusionsåben maling baseret på kalk - jeg husker ikke producenten. Det ligner hvide tentakler/krystaller, er det mon et salpeterudtræk? Har forsøgt mig med et bedre billede.

Tak endnu engang
askholme skrev den 16-02-2020 09:58:06

Det kan vel også være saltudtræk. Overfladen på malingen ser meget blank ud, er der måske tale om akrylmaling der er "diffusionsåben" i så fald er problemet at sådan noget kun er meget lidt diffusionsåbent måske en hundredel af hvad fx kalkmaling eller silikatmaling er.
Derfor kan der nemt være mere fugt i væggen end akrylmaling kan håndtere. I så fald er der kun den hårde vej hvor maling hugges ned, væggen pudses op på ny (afhængigt af husets alder nok i hydraulisk kalkmørtel) og derefter males med kalk- eller silikatmaling.

Så første spørgsmål er hvilken maling har du brugt ?

 Den er meget mat i virkeligheden, men jeg fugtede væggen med rodalon inden billedet derfor det blanke look 😊

Annonce
Hvordan var væggen før du malede og hvad gjorde du ved den udover kalkmaling

Ask
Den havde fået en silikatmaling inden, men den var for rå så den fik en tykkere kalkmaling for at jævne væggen lidt. Du tror ikke det er svamp?
Nej jeg tror det er saltudtræk og maling der skaller af. Enten fordi væggen er behandlet forkert eller fordi underlaget var dårligt til at starte med. Hvis væggen stod fint med silikatmalingen så er det nok din behandling.

Konkret har jeg aldrig hørt om kalkmaling ovenpå silikatmaling (den anden vej kan man godt) og desuden rimer tykt lag og diffusionsåbent dårligt på hinanden.

Ask
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også