Skruefundering

Hej

Vi er de heldige ejere af en byggegrund "uden bund"   . Nærmere betegnet skal man en 6-7 meter ned for at finde fast grund og alm. fundering er derfor udelukket.

Er der nogen herinde der har erfaring med skruefundering? Her tænker jeg primært på efterfølgende problemer med sætninger samt priser?

Umiddelbart virker skruefundering som en hurtig, nem og derfor også billig måde at fundere et hus på - ligeledes sparer man en del på bortkørsel af jord....

mvh Henrik
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
byg et fritidshus på havefliser
Er du fuld? 
Hvad har det med sagen at gøre? Vær venlig ikke at spamme eller hijacke tråden... 
Du kan sagtens bruge skruefundamenter og fundamentsbjælker til et hus og de kan laves +20m.

Du skal dog oplyse fundamentleverandøren hvilke lodrette og vandrette belastninger skruerne påvirkes af. De laver så nogle målinger når de montere, som sikre at den enkelte skrue har bæreevne. En pæl kan ifølge leverandøren bære op til 10 tons, jeg plejer dog at anbefale 8 tons som et maks.

Regn med at det koster 6.000-8.000 pr pæl, samt 6.000-10.000 at få en ingeniør til at regne pælelasterne og fundamentsbjælkerne.

 


 Certificeret Statiker

Fedt. Det var præcis det svar jeg havde håbet på at få. Jeg har selvfølgelig ingeniør på til at lave alle statikberegninger ligesom der udformes et komplet sæt konstruktionstegninger fra arkitekten.

Hvilke typer har du erfaring med? Screwfast fra uretek? Hvor mange pæle kan man forvente der skal sættes? 1 for hver anden meter? 
Det kommer jo helt an på hvor stor belastning der er på skruen, men en håndregel er 3-4 meter mellem skruerne, og maks 6m da dine fundamentsbjælker ellers bliver for slappe. Jeg plejer at anvende Fremtidens Fundament, de har nogle særligt robuste skruer der er velegnet til egentligt mindre byggeri. Men det er en personlig præference, ring og snak med dem, de kan også uforpligtende give dig en budgetpris på dit projekt.

 Certificeret Statiker

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis