Skærebræt

hej

jeg er igang med at lave mit eget Skærebræt. men har set mange bruge mineralolie til det. hvor kan jeg få det og er det man skal bruge??
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan bruge ganske almindelig madolie - fx rapsolie

Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Mineralolie er ikke velegnet i forbindelse med madvarer, så følg Speddy's råd.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Ikke hvis spækbrættet opbevares tørt under normale forhold i et køkken.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Har man brug for at have et skærebræt under andre omstændigheder, end under "normale tørre forhold" - så skal det laves i f.eks. PEHD500 / PEHD100 (plast)
men det er altså knap så "inspirerende" at stå med et sådant.. men bevares - det kan vaskes i industriopvaskeren, eller med højtryksrenseren..
Vi har da skærebrætter i træ, der bliver brugt til grillen/på terrassen.. og en af vore venner griller lidt rundt omkring.. fedest med et bræt i træ - med hans "logo" på (og det er så stort, at det alligevel ikke kan gå i industrivasker) - men det giver et indtryk af kvalitet, når han står og serverer på det :-)

Men der er aldrig problemer med mug/skimmel og almindelig raps/madolie, hvis man tager fødevarehygiejne alvorligt..
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Læser lige at vindruekerneolie vist er det bedste, og mht. at fjerne lugt kan man skure med groft salt og en 1/2 overskåret citron.   
Hvad skulle fordelene ved vindruekerneolie være?

Hvis dit skærebræt lugter, har du nok alligevel andre problemer med fødevare hygiejne...

Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

speddy skrev den 20-02-2020 09:07:59

Hvad skulle fordelene ved vindruekerneolie være?

Hvis dit skærebræt lugter, har du nok alligevel andre problemer med fødevare hygiejne...

 Det ved jeg ikke, læser blot at det skulle være det det bedste at bruge af de forskellige madolier, måske noget med aminosyre eller fedtsyre sammensætningen. Umættet fedt inddeles vist i enkeltumættede og flerumættede fedtsyrer. Der er flest umættede fedtsyrer i flydende planteolier. Rapsolie og olivenolie er rige på enkeltumættede fedtsyrer og vindruekerneolie, solsikkeolie og sojaolie er rige på flerumættede fedtsyrer.  

Ps. Selv om man skrubber og skurer nok så meget, kan fiskelugt være svært at fjerne fra træskærebræt er min erfaring.  
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis