Gipspuds på betonkældervægge

Er der nogen af jer som har erfaring med at bruge gipspuds på kældervægge?
Jeg kan ikke finde noget herinde, eller google, som viser at der er brugt gipspuds til det.

Mit hus fra 65 (og 68) har fuld kælder i støbt beton - direkte mod jord. Der er dårligt fungerende omfangsdræn fra 68 (og super godt indvendig dræn fra 2016), men ikke noget tætning udefra og kælderen virker tør.
Så umiddelbart skal der kun tages højde for almindeling vanddiffusion igennem betonen.

Det gamle pudslag har det ikke så godt (virker som en meget porøs/dårlig mørtel) og slipper flere steder - så det skal skiftes ud.

Jeg vil gerne bruge gipspuds (f.eks. Knauf Goldband), og været i dialog med Knauf om at gips er meget diffusionsåben og fugtighedsregulerende.
Men bliver lidt betænkelig, hvis alle I andre ikke bruger det.

Hilsen Ralf

At tage nye materialer/teknikker ind i huset er ikke en dårlig ting.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan det virkelig være rigtigt at der ikke er nogen som har en holdning/erfaring med at bruge gipspuds i kælderen?

Hilsen Ralf

Dit problem er formentligt ikke produktvalget som sådan, men forkert valg af maling. Et klassisk kælderproblem er, at vægge er malet med plastmaling som samler fugt i pudslaget så det slipper underlaget.

Kender intet til Knauf produktet, men personligt ville jeg ikke bruge gipspuds i kælderen - det er jo et ret blødt materiale, så det vil ret hurtigt få hakker og ridser i pudsen, også selv om du maler det. Og skal det forstærkes skal der filt på, som alt andet lige skal males med en plastmaling.

Jeg vil/ har banket, skrabet løs puds af, og givet det en vandskuring/tyndpudsning med et cementprodukt - og malet det med en silikatmaling. Det holder, processen er enkel og fugten kan komme væk. Du kan selvfølgeligt male gips med silikatmaling direkte - men som sagt, gips er betydeligt blødere end mørtel.

Mvh Troels
Tak TRRA,

Ja, forkert maling er helt sikkert en grund. Den forrige ejer havde kommet savsmuldstapet på kældervæggene og hvad der ligner almindelig maling.
Så derfor skal det jo af.

Jeg er opmærksom på at gips er blødere - selvom Knauf skriver den er "sømfast og stærk".
Så hvis det kun er hakker og ridser som bekymrer, tør jeg godt tage risikoen.

Hilsen Ralf

Hvad er årsagen til at du gerne vil bruge gipspuds?

Jeg syntes det er et risikabelt materiale i en kælder og for at være ærlig så er der utroligt mange producenter som påstår at deres produkter er diffusionsåbene, men i praksis er de meget lidt gennemtrængelige.

Jeg ville klart gå med almindeligt pudsemørtel. Det er nok både billigere og mere sikkert.

Men Jeg kan også være farvet af at jeg syntes gipspuds er noget utroligt klistret stads at arbejde med og til enhver tid ville vælge mørtel hvis jeg kunne 

Ask
Generelt anbefales ikke organiske materialer i kælder og hvis man kigger på Knauf's specifikationer for produktet anbefales det til normalfugtige rum - kælder nævnes ikke eksplicit som uegnet men fokus i en kælder må være på maksimal sikkerhed ift at hæmme skimmelvækst samt diffusionsåbenhed. Det betyder selvfølgelig ikke at man ikke godt kan bruge gipspuds men det udelukker ikke at der er andre materialer der nok er mere velegnet til formålet - det er også ved at være nogle år siden at man stoppede med at anbefale forsatsvægge af gips i kældre.

https://www.knauf.dk/umbraco/Api/Download/media?name=Knauf%20Goldband%202019.pdf&url=%2Fmedia%2Fwk2a33xt%2Fknauf_goldband_2019.pdf

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også