Overligger til garageport.

Hej alle.

Jeg overvejer at skifte min nuværende garageport og ene dør ind i garagen ud med en stor port.

I den forbindelse skal jeg jo have en overligger til at bære taget. Åbningen bliver 5m og bygningens ende er 7,4 meter bred (udvendigt). Taget er tungt tag (ibf beton), som ligger som et pyramidetag. Taget har 30 graders hældning. pyramiden har de bærende spær fra hjørnerne (dobbelte spær). Der er mellem de støttende små spær over porthullet 90 cm. Indervæg er ytong og ydervæg er muret.

Jeg synes jeg har været nettet rundt for at finde et værktøj til at beregne hhv en jernbjælke og en limtræsbjælke til formålet, men det er ikke lykkedes mig at finde noget.. De steder jeg har fundet er med fuld belastning i siden af en bygning.

Umiddelbart tror jeg limtræ bliver for stort.

Er der nogle der har erfaring med det?

Det er klart at den endelige beregning bliver et job for leverandøren af bjælken, men jeg ville gerne lige have en indikation på hvad der skal til.


Mvh Per
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Regn du med en HE200A bjælke der vejer 42 kg/m, det kan måske også klares med mindre. Måske er det endda ikke nødvendigt at brandinddække den..
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis