Nederste fliserække brusenichen? Luftspalte

Er ved at istandsætte badeværelse. Med vinylgulv. 

Mine håndværkere har opsat fliser i brusenichen men undrer mig over nederste fliserække hvor der er et par cm luftspalte nederst. Se billede. Er det i orden??


Lmchm
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Billedet viser jo ikke om der er luft i hele flisens bredde eller det kun er de yderste 2 mm. Men det kan du jo teste med et stykke papir som du skubber op.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det sidste billede viser tydelig at flisen er understøttet nederst. Det er flise limen der er maset lidt ud og derefter trukket rent med kanten af tandspartel og så vasket af med en våd klud. De yderste ca. 10 mm er fri men det betyder ikke noget.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ok. Jeg troede ærlig talt det var en blød fuge som var lagt langs underkanten (jf. sidste billede). Hvordan kan du se det er fliseklæb? Og ikke en blød fuge der er lagt? Synes det skinner som en fuge men aner ikke hvordan fliseklæb ser ud. Et billede mere lidt længere henne på rækken (undersiden) er her vist:

Lmchm
Det kan du have ret i det er heller ikke nemt at se, kunne faktisk godt være en blød fuge som du beskriver. Men der kan stadig være lim bagved flisen.
En 1 eller 2 cm uden lim har heller ingen betydning.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Ok. Jeg må høre mureren ad. Såfremt det er en spalte er det ca 90 cm på den ene væg/fliserække og 90 cm på den anden. Ser sådan ud i begge ender forneden (nichen ligger i et hjørne)

Så det kan jo være en ret stor spalte. Synes det ser lidt underligt ud. Fliserne har ca 5 cm overlæg på vinylen. Virker lidt underligt at fliserne gaber på de sidste par cm. Det er vel næppe godt ift vandsprøjt og damp.


Lmchm
Længden på spalten har ikke betydning det er bredden på den enkelte flise. Om flisen er "skruk"
Hele opbygningen bagved er jo beregnet til at kunne modstå damp og sprøjt. Der er vinyl og membran og er det en blød fuge der er vist, så kommer der ikke noget op bagved.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er korrekt. Mente bare at hele flisen skulle sidde fast. Det kan da ikke være optimalt med to cm spalte nederst, måske endda fra den ene ende af brusenichen til den anden ende, Men der er næppe meget at gøre ved det. Hvis hele nederste fliserække skal rykkes af så ryger vådrumssikring vel også.

Der virker også bare lidt underligt at murer skulle undlade at føre fliseklæb helt til underkanten på alle fliserne nederst. Men det er godt nok sådan det ser ud. Og det ligner en blød fuge🥴

Lmchm
Der opstilles mange hvis nu scenarier. Der er størst chance for at limen er mere eller mindre helt nede det meste af vejen. Det er stort set umulig at lave en konstant spalte hele vejen rundt.
Jeg hvis fliserækken skal tages ned så beskadiges membrane sikkert også og så er det først virkelig "noget lort".
Havde han da bare kørt den eventuelle bløde fuge hele vejen rundt om kanten så havde du aldrig haft den bekymring.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Murer må vist forklare det på mandag🙂

Lmchm
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis