problemer med spærbeslag - markise

Hej gør-det-selv-eksperter!
Jeg mangler gode råd til opsætning af min nye markise, som skal sættes fast med spærbeslag foran mit udhæng. Jeg har købt de spærbeslag, der passer til. men pga. tagrenden kan beslaget kun komme langt nok ind til at blive sat fast ved to ud af tre fæstningspunkter. Vil det være tilstrækkeligt?

Markisen måler 350x300 cm og vejer 60 kg + plus vægt af vægbeslag, der skal fæstnes på spærbeslagene.

Mange tak på forhånd for evt. råd!
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, hvis du bruger gennemgående bolte. Store skiver bag møtrikkerne. Det holder alt. Husk at bolttykkelse skal fylde beslaghullet helt ud.

 

Diameter på boltene skal passe til hulstørrelse, ellers vil det skride ned med tiden. To bolte bør være stærkt nok, alternativt kan du selv bore et ekstra hul i beslaget.
Problemet bør heller ikke være ukendt ved leverandøren af markisen, måske der findes et beslag der kan nå længere ind?

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Bare bor 12 mm huller i beslaget. spærtykkelse er rigeligt. Tit er de kun 50. Læg en fjederskive ovenpå skærmskiven, så skal ikke spænde efter.
de bolte holder rigeligt. jeg Har selv en rulleport på 175 kg. Skinnen hænger i een bolt i hver af de 4 beslag.

 

Jeg ville nu køre med de 12 mm bolte. Ja det kan skride lidt, men det er jo fastlagt til 3 mm i hvert hul og så ikke mere. Desuden ved man jo at trykket er nedad ude ved markisen.
Den nederste bores igennem træet i toppen af hullet og den øverste i bunden, så har du allerede taget højde for den udskridning.
Inden du spænder bolte helt fast giver du et dask nedad ude ved tagrende. Så er det på plads, og flytter sig ikke. Markise justeres så ind til rette hældning.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Tak for de gode råd   . Det tør jeg godt gå videre med så.
Jeg foreslog at bore trange huller, fordi vinden rykker meget i en markise, selv når den er rullet ind og med tiden kan træet svinde en smule og bolten være en anelse løs og så kan beslaget “hoppe” de få mm. Teori ja, men er set før.

 

Så er beslagene monteret, så mangler jeg bare en professionel, der kan sige god for det, inden jeg sætter markisen færdigt op og lukker det hele til. Nogle, der vil anbefale en professionel markise-"konsulent" ikke for langt fra Holbæk? Naturligvis til anstændig timeløn.
Hvis du skal have en "konsulent" til at godkende dit arbejde, kunne du så ikke bare have fået markisefirmaet til at montere? Sæt bare markisen op. Med 4 12 mm bolte falder den ikke ned.

fase
Det koster mange tusinde kroner ekstra at købe markisen med opsætning. Det er egtl. bare kontrol af spærstyrke i forhold til markisens træk, som jeg lige vil være sikker på.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis