el i gl jernrør

på 1 sal har vi 2 stikkontakter som sidder på stue etagens fase, inde i skunken har jeg kontakt til de 2 væg dåser hvor de gamle jernrør løber ind i .

Planen er fjerne disse rør og afslutte rører i en montage dåse er dette efter bogen, kablet kan ikke fjernes da jeg ikke kan se hvor det ender .

de 2 stikkontakter skal forsynes fra samme etage som sidder på anden fase så etagen er adskilt fra stue etagen.

de gamle stikkontakter er typen fuga 68 hvordan føres kablet ind i disse dåser så det er lovlig skal der en gummi krave på hvor kablet går ind i dåsen.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ikke efter bogen at afslutte kabel /  ledninger i en montage dåse hvis denne kommer til at sidde skjult.
Selv om du ikke lige kan se hvor den kommer fra så kan / skal den findes. Man kan adskille nærmeste lampested nedenunder og adskille faser. Gik strømmen væk ovenpå JA / NEJ. Ved nej så er det ikke herfra. Ved ja er det måske herfra og det samles undtagen den som man har mistanke til. Virker det hele i stueetage har man ramt rigtig. Kan også være næste lampested i rækken.. Det afhænger af hvor sikrings gruppe er i forhold til hvor du arbejder.
Men det er noget en elektriker ret hurtigt kan gennemskue.
Fuga 68 mm siger jo kun noget om selve stikkontakten og rammen men ikke om hvilken dåse der sidder bagved. Er det grønne indmurings dåser skal kabler mures ind. Er det forfra dåser skal det aflastes med sådan nogle "bondefangere" Der skal ikke gummikrave på når det er tørre rum.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for din besvarelse.

Dåsen vil ikke komme til og sidde skjult, skunken er tilgængelig med en låge.

vedr fuga 68 så er det de gamle kontakter der er brune og med en ligsom bakelit dåse i pladevæg.

begge af de 2 stikkontakter vender med bagsiden ud i skunken.
Dåser et stykke henne i en skunk kalder jeg ikke tilgængelig. Mit råd er tag tid til at finde den anden ende,  det andet giver hovedbrud om  5-10-15  år.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Røret der forsvinder ind i skillevægen i skunken er lige ved skunk døren i en 90" vinkel
Der vil blive gjort et forsøg på en finde den anden ende så stort er huset nu heller ikke.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis