Søger råd vedr. en idé jeg har til etablering af køkken/alrum

Hej alle jer handy folk herinde :)

Jeg håber at i måske kan vejlede om en idé jeg har fået til at etablere et køkken med spiseplads i mit nuværende soveværelse som ligger lige op ad (væg til væg) med mit meget lille bitte køkken.

Jeg bor i en 3 værelses lejlighed og er meget glad for at jeg har muligheden for de 3 værelser, og kan ikke li' tanken om at ændre helt permanent ved væggene.

Men mit køkken er så ufatteligt lille og jeg har længe leget med tanken om at åbne væggen og lave et større køkken alrum i det værelse men det er et større projekt at smadre væggen - den er ret solid- og så hænger jeg nok på den løsning og derfor har jeg måtte tænke i nye baner.

Jeg har desværre ikke et kæmpe budget til lige at få sat en væg tilbage hvis jeg får brug for det ekstra værelse igen, eller bare ikke synes at jeg har behov for det store køkken/alrum alligevel.

SÅ, min idé er at etablere et aflangt L- formet ikea køkken på den modsatte side af væggen inde i soveværelset (et køkken jeg altid vil kunne afmontere/sælge) hvis jeg får brug for værelset.

Da der allerede er EL i væggen (på køkken siden) kan jeg nemt få en elektriker til at hive strøm ud på den anden side til et normalt størrelse køleskab og til en ovn da dette er et højt ønske da jeg lever uden en ovn nu pga. pladsmangel i det lille køkken.

Men mht vand til en håndvask og opvaskemaskine tænkte jeg om det mon er muligt at få en håndværker til at skabe et passende hul i væggen således at der er plads til at en VVS mand fører 2-3 vandslanger fra det faste sted ude i det nuværende køkken ved faldstammen, og så fører slangerne igennem dette hul i væggen som også skal være stort nok til at føre afløbsslanger/rør til håndvask og opvaskemaskine?

Lyder det mon helt skørt?

Tegningen er ikke helt perfekt i målene men blot så i kan se hvad jeg mener mht væggen. :)
Tak!
Der er ikke mere end 1 meter fra afløb/vandløb under håndvasken til væggen nu og der vil altid være adgang til slangerne da der ikke er nogle underskabe/moduler i køkkenet.
Der står lige nu en vaskemaskine, lille køleskab og opvaskemaskine (der er kun plads til de 3 hvidevarer).

Hvis jeg kan gøre dette er ideen er at jeg vil beholde det lille køkken (der er en vaskemaskine allerede) og så lave det om til et kammer med overskabe, ny bordplade i samme stil som det nye køkken og indsætte en tørretumbler også ved siden af vaskemaskinen og så har jeg endelig plads også til opbevaring af støvsuger, køkken ting og alt sådan noget, og jeg ville beholde håndvasken derinde også hvis det er muligt.

I mit hovede virker det som en udmærket økonomisk venlig løsning hvor jeg ikke ændrer på husets vægge permanent, men kan få udnyttet pladsen og få en ordentlig køkken/spisestue.

Glad for at høre hvad i synes!

Tak!



8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Synes det umiddelbart lyder fint..
Det nemmeste er nok at få vvs'eren til at lave hullet i væggen - det kan de sagtens.. og så bliver det lavet så det passer til den måde i bliver enige om rørene...

Du skal nok lige overveje at smide noget linolium gulv eller lignende... I dit nye køkken ..
Og så skal du huske drypbakke under opvaskemaskinen...

Hej Yoda
tak for svar!

Jeg har fået lagt nyt gulv i soveværelset og nuværende køkken for ikke så lang tid siden, det er et træ-gulv. Jeg tænker at IKEA køkken jo står på ben moduler at det nok går - og ja jeg har allerede en bakke til opvaskemaskine osv. :)

Er der en grund til du mener det skal være noget andet gulv? :)
TAK!

Yoda skrev den 14-02-2020 21:01:44

Synes det umiddelbart lyder fint..
Det nemmeste er nok at få vvs'eren til at lave hullet i væggen - det kan de sagtens.. og så bliver det lavet så det passer til den måde i bliver enige om rørene...

Du skal nok lige overveje at smide noget linolium gulv eller lignende... I dit nye køkken ..
Og så skal du huske drypbakke under opvaskemaskinen...



 

Min tanke var blot at der bliver en del vådere og fugtigere i et køkken end der måske lige var tænkt på med det oprindelige gulv
Så det kunne være en rigtigt god ide at beskytte det underliggende gulv mod vand og fugt ved lige at smide linolium på...

Er jo fint du kan fjerne køkkenet igen.. men ikke fedt hvis der er rødbede pletter som er suget ned i trægulvet.  
Nu er det jo ikke et badeværelse, så behold bare dit trægulv. Rødbedepletter kan tørres op, da gulvet har en overfladebehandling, som tåler vand kortvarig.

fase
Ja jeg kender jo ikke gulvet...
Men hvis det hele lavet med udsigt til at være nemt at fjerne når der skal sælges... Så ville jeg beskytte gulvet. Der ryger også ting på gulvet i et køkken...

Men.. igen.. er jo bare forslag.. :)
Annonce
Tak for input, jeg har altid sådan et slidstærkt køkken tæppe liggende ude i det lille køkken, men ja udover almindelig rengøring har jeg dog ikke haft så meget behov for yderligere sikring af gulvet.

Der ryger mest lidt krummer på gulvet men ellers ikke det helt store. Og hvis den er helt gal er det nok nemmere at få høvlet eller malet træ-gulvet efterfølgende end at få fjernet linoleum , tror dog ikke at det kommer så vidt! Det er heller ikke så pænt med linoleumsgulv når nu jeg har et pænt træ-gulv og det er sådan køkken alrum/spisestue så det må stadigvæk godt ligne en stue mere end et køkken hvis du forstår.. :)
Men kan godt forstå tanken mht at beskytte gulvet!

Yoda skrev den 15-02-2020 13:11:13

Ja jeg kender jo ikke gulvet...
Men hvis det hele lavet med udsigt til at være nemt at fjerne når der skal sælges... Så ville jeg beskytte gulvet. Der ryger også ting på gulvet i et køkken...

Men.. igen.. er jo bare forslag.. :)

 

Forstår skam udemærket :) og kan sagtens følge det..
Bare du så stadig husker drypbakke ved opvaskeren..
Skal nok huske drypbakken :)
Tak!

Yoda skrev den 15-02-2020 16:52:10

Forstår skam udemærket :) og kan sagtens følge det..
Bare du så stadig husker drypbakke ved opvaskeren..

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også