Brusedør monteret med lim

Jeg er igang med at planlægning af renovering af nyt bad og er stødt på en udfordring. På den ene endevæg er der brusehjørne og toilet ved siden af.
Toilettet bliver et væghængt toilet med skjult cisterne. Fronten bliver dækket med gips. Ovenpå cisternen indsættes der et skab med låger som nemt kan pilles ud ved behov for inspektion af cisterne. På siden af cisternen vil jeg opbygge en væg af gasbeton, der har samme dybde som cisternen. På hjørnet af gasbetonvæggen skal der monteres en glas dør, og det er her mit dilemma opstår.
Da monteringen skal ske således at beslaget til glasdøren flugter med væggen så er jeg bange for, at borehullerne kommer så tæt på kanten af gasbetonvæggen at væggen simpelthen vil smuldre.
Beslaget er Ca. 2,5cm bredt og hullerne sidder naturligvis midt på. Der er derfor 1,25m fra centrum af hul til væggens ende. Ved brug af et 5mm bor vil der kun være 1 cm fra borehul til væggens kant.
Jeg har defor spekuleret på om man istedet kunne bruge monteringslim egnet til vådrum istedet for skruer og dyvler. Vægten på døren burde være omkring 12kg.
Alternativet er at flytte døren lidt væk fra hjørnet og sætte fliser rundt om hjørnet også. Dette vil jeg dog helst gerne undgå.

Håber i har nogle gode inputs. Beklager den lidt lange forklaring.
Jrg her vedhæftet en simpel tegning, cirklen markere hvor problemet ligger

Søren
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er for lidt gods til at tage en glasdør som du påtænker. 12 kg. for en glasdør er lige i underkanten, hvis det er hærdet glas i en fornuftig tykkelse.

En glasdør vejer godt til og yder et kraftigt tryk når den først er monteret. Du skal bruge de skruer/bolte der følger med og montagelim holder ingen steder.

Tal med din glarmester. Han kan råde hvilke beslag der er bedst egnet til netop din situation. Min erfaring er, at ½ sten i mursten er det mindste der fungerer. Gasbeton er for blødt.

Med gasbeton vil du meget hurtigt opleve at glasdøren ikke mere sidder stabilt.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg har sådan en glasdør til at side på en 50 mm gasbetonvæg. Den er endda skåret skrå så glasdørens hængsel beslag sidder hvor væggen kun er 30 mm tyk. Men den sidder samtidig 30 mm fra væggens kant.
Desuden er der fliser på og det gør en hel del ved rawplugs stabilitet.
Kunne du forlænge muren med f.eks. 20 mm og sætte fliser på så er det helt ok.
Du beregner 10 mm fra borehul og ud til kanten, det er også korrekt hvis du bore lige ind. Men der er jo mulighed for at bore skråt ind, da skruer skjules af glasdørens skinne.
Skal der opsættes fliser inde i baderum kan du ind fræse 3-4 stk 5 x 50 mm rustfri eller Alu flad jern et stykke vandret. De skrues fast med 2-3 undersænkede skruer med rawlplugs. Vådrums sikring og fliser lægges hen over.
Når døren monteres borer du ind igennem dørbeslag og rustfri / alu med 4,2 mm bor de 4 steder.
Hullet i beslag bores op til 5 mm og hullet i rustfri / alu skæres op med m5 gevind.
Så kan skruer i væggen sidde 4 --10 cm ind på væggen

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg havde selv tænkt tanken at bore skævt for at få mere væg til venstre for skruerne.
Kan du uddybe ideen med fladjern, jeg forstå det simpelthen ikke... 

Søren
De stykker fladjern mures ind vandret under membran og fliser. De kan være 20 cm lange og skal fastgøres med skruer og rawlplugs i bund af udfræsnings spor i porebeton.
De sidder så under membran og fliser og venter på at du kommer med dørskinne.
Denne placeres og fastholdes med skruetvinger medens du borer ind igennem dørskinne med 4,2 mm bor. Du borer naturligvis i den højde som du ved at dine fladjern er indmuret i. Er der fliser giver din 4,2 mm bor blot 4 små mærker i dem, og skinne tages ned for at du kan så kan lave 6 mm huller i dem med murbor.
Der bores ind i fladjern med 4,2 mm bor og skæres m5 gevind. Huller i dørskinne bores op til 5 - 5,5 mm
På den måde får du ingen plugs tæt på kanten, da skinne sættes fast med maskinskruer i noget stærk inde i muren- .

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg har i dag talt med min glarmester der har monteret mange glasdøre. Han siger, at montage på tynde multiplader normalt ikke kan anbefales, med mindre der tages særlig hensyn i stil med det Erik nævner.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Ok. Det er nok mig der er tungnem for jeg er ikke med på hvad Erik mener.
Jrgbhsr lige valgt at vedhæfte en lidt mere detaljeret tegning for at sikre at der ikke er forskellige opfattelser af hvad der skal gøres.
Multiplader måler 10x20 og beklædes med fliser på den side der vender ind imod brusenichen. Brusedøren 70cm foldedør med en vægt på 21kg monteres på multipladens hjørne, på den korte side, så der kan lægges en blødfuge imellem denne og vægfliserne.

Hvor er det helt præcis du vil placere fladjern? - beklager, jeg ikke forstår 😑
Alternativt må døren flyttes længere ind på multipladen, hvilket jeg dog helst vil undgå af æstetiske grunde (jeg synes det andet vil være langt pænere)

Søren
Jeg kan nok ikke forklare det bedre end det er gjort.
Men en hurtig oversigt, og så må du tilbage til min detaljerede forklaring.
Forestil dig at du murer 4 stykker træ ind i muren. Så kan du bruge dem til at skrue døren fast på Men væggen er tynd så metal er bedre.
Der mures i stedt 4 stykker fladjern ind i muren som senere kan bruges til at skrue døren fast i.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Men du skriver længere oppe at de skal ligge vandret og jeg forstår derfor ikke hvordan de så skal gøre en forskel, med mindre de er så tykke at der kan placeres en dyvel i dem. 

Søren
Åh javel den misforstår du. rejs dem op. 
De skal sidde fladt op og ned på muren men længden på fladjern er vandret ind i brusenichen således at de kan fastgøres med skruer væk fra kanten. Er det 50 mm fladjern så har du 50 mm tolerance når du skal bore ind til dem.
Du skal ikke have dybel i dem, der skal laves gevind i dem ud fra midten af brusedørens vægskinne.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Så har jeg vidst endelig fanget det. Så du vil fræsenogle relativt dybe spor i pladerne hvori jernene gøres fast med dyvler og undersænkende skruer. Der skal herefter bores ind i jernene og laves gevind i disse, som mongeringsskruer kan tage fat i.
Hvordan laves et sådant gevind og hvordan vil du fræse i multipladen for at få plads til jernet? 

Søren
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis