Brusedør monteret med lim

Jeg er igang med at planlægning af renovering af nyt bad og er stødt på en udfordring. På den ene endevæg er der brusehjørne og toilet ved siden af.
Toilettet bliver et væghængt toilet med skjult cisterne. Fronten bliver dækket med gips. Ovenpå cisternen indsættes der et skab med låger som nemt kan pilles ud ved behov for inspektion af cisterne. På siden af cisternen vil jeg opbygge en væg af gasbeton, der har samme dybde som cisternen. På hjørnet af gasbetonvæggen skal der monteres en glas dør, og det er her mit dilemma opstår.
Da monteringen skal ske således at beslaget til glasdøren flugter med væggen så er jeg bange for, at borehullerne kommer så tæt på kanten af gasbetonvæggen at væggen simpelthen vil smuldre.
Beslaget er Ca. 2,5cm bredt og hullerne sidder naturligvis midt på. Der er derfor 1,25m fra centrum af hul til væggens ende. Ved brug af et 5mm bor vil der kun være 1 cm fra borehul til væggens kant.
Jeg har defor spekuleret på om man istedet kunne bruge monteringslim egnet til vådrum istedet for skruer og dyvler. Vægten på døren burde være omkring 12kg.
Alternativet er at flytte døren lidt væk fra hjørnet og sætte fliser rundt om hjørnet også. Dette vil jeg dog helst gerne undgå.

Håber i har nogle gode inputs. Beklager den lidt lange forklaring.
Jrg her vedhæftet en simpel tegning, cirklen markere hvor problemet ligger

Søren
Jeg er igang med at planlægning af renovering af... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis jern er 5 mm tyk så skal der fræses /hugges  i 5 mm dybde. Det er ikke dybt. Jeg ville hugge det med fladmejsel, slibe med vinkelsliber, køre med en gammelklinge i håndrundsav eller hvad man har af værktøj. Sporene kan laves inden multiblokke sættes op.
Jeg skrev tidligere:
De sidder så under membran og fliser og venter på at du kommer med dørskinne.
Denne placeres og fastholdes med skruetvinger medens du borer ind igennem dørskinne med 4,2 mm bor. Du borer naturligvis i den højde som du ved at dine fladjern er indmuret i. Er der fliser giver din 4,2 mm bor blot 4 små mærker i dem, og skinne tages ned for at du kan så kan lave 6 mm huller i dem med murbor.
Der bores ind i fladjern med 4,2 mm bor og skæres m5 gevind. Huller i dørskinne bores op til 5 - 5,5 mm

I det her tilfælde ville jeg bruge batteri boremaskine til at trække gevind tap. Den smøres med skære olie / pasta og kører ind, og derefter køres baglæns ud. Du skal stå godt med maskinen helt ind imod skulder, da boremaskine / snittap skal vinkelret ind og maskinen må ALDRIG gå til nogen sider medens man laver gevind. Hvis det sker så knækker tappen inde i pladen og du er "lidt på skideren " Måske kan man lave nyt forsøg 10 mm derfra.hullet
Når der skrives fladjern, så er det nok aluminium der er lettest at arbejde med.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg sætter pris på hjælpen, men synes dog at det er noget besværlig opgave jeg har givet mig selv.
Jrg har overvejet en alternativ løsning:
Hvis man lavede et skelet af træ 50*75 beklædt med 19mm mdf og afslutningsvis 4mm wedi plader yderst.
Træskelet giver noget at montere brusedøren på. Mdf'en stabilisere den tynde wedi plade. Wedi pladens beskedne tykkelse gør at skruen vil ramme træ længere fra kanten og giver mere hold.
Det hele forsegles selvfølgelig med membran og fliser som det ellers ville have været.

Er det en helt tåbelig ide? 

Søren
Mdf har intet at gøre i et vådrum.
Hvorfor ikke sætte døren midt på, og anvende en skinneprofil til at afslutte væggavlen hvis du ikke vil have den smalle stribe fliser?

Som denne: Link

Elektronikteknikeren
God ide. Har stirret mig blind på én løsning og denne er jo væsentlig simplere. Ville du da benytte en t profil så den kan ligge bag fliserne eller en vinkel der ligger udenpå fliser og rundt om hjørnet? 

Søren
Hold dig fra det der lag på lag og brug godkendte materialer. Fra starten havde du en ide om gips foran toilet cisterne.
Du kan lave det hele med stål lægter 45 mm og fermacel plader 15 mm. De er godkendt til vægge i vådrum, og så er de skruefaste. Men for at øge holdbarheden yderst kan du lade stål skelet gå næsten helt frem imod enden ( 4 mm fra ) . og så blot sætte den tynde 4 mm wedi for enden. Inden i den sidste stål lægte presses en skillerumslægte. Det er et almindeligt system når man laver dør og vindues huller i stållægte konstruktion.
Nu har du skruefast wediplade, og længere inde tynd blik ( stållægte) og inderst træ.
Hele væggen bliver 75 mm plus flisetykkelse
Af værktøj skal du have en pladesaks LINK og en fiksere tang LINK til hjørnesamling af stållægter.
Laver du denne løsning så skal væggen nok gå fra gulv til loft for stabilitet. Stållægter er nemme at arbejde med, altid lige og tager på ingen måde imod vand.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Hvis du vil lave den 20cm endevæg i 4mm wedi skal stållægterne vel nærmest stå side om side for at give støtte til den tynde plade eller hvad er dine tanker her. 

Vil gerne lige sige tak for al hjælpen i øvrigt. Det er godt at få nogle gode indspark. 

Søren
Jeg har ikke før læst at væggen skal være 20 cm tyk.
Du skal læse alt hvad jeg skriver. !
Citat fra kl. 20.12. Du kan lave det hele med stål lægter 45 mm og fermacel plader 15 mm
Og senere:  og så blot sætte den tynde 4 mm wedi for enden
Kan godt se en lille trykfejl længere nede. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Du skriver to forskellige ting. Hvis du laver det hele i fermacell vil skruen jo gå igennem på langs af en fermacell plade altså endepladen, der skal monteres fliser på. Hvis endepladen laves i 4mm wedi vil det være trælægten, som skruen sættes fast i.
Jeg tænker ikke det er en god ide at skrue på langs af fermacell pladen, men det kan da være jeg tager fejl. 

Søren
Netop derfor den tynde wedi plade på enden af en 75 mm bred væg ( + fliser). Men hvis du har 20 cm som mål så er der ikke noget der passer.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis