FJVR ventil - kan jeg lave noget smart styring?

Jeg er tidligere kommet frem til at jeg skal have sat en ekstra ventil på fremløbet, hvis jeg skal have bedre styring af vores radiatorer. Men det er også et indgreb som alligevel koster en del.
Men så kiggede jeg i dag lidt videre på det, og stødte på en VA72 adapter som ser ud til at passe til FJVR. Kan jeg mon montere en motoriseret styring via denne ( jeg forestiller mig en on/off styring ), og styre den via en rumføler? Jeg er ved at varme op til at lege med Home Assistant hvor sådanne ting kan styres fra.
Jeg er også lidt forvirret omkring begreberne - hvad er forskellen på en aktuator og en termostat?
 
Jeg har fundet nogle links som omtaler VA72 - dog omhandler de alle gulv-varme og ikke radiatorer.

https://www.facebook.com/broedrenedahl/photos/vidste-du-at-du-med-en-va72-adapter-hurtigt-kan-f%C3%A5-gulvvarme-i-sm%C3%A5-rum-p%C3%A5-op-til/2421651507857205/

https://www.building-supply.dk/announcement/view/101474/pettinaroli_gulvvarme_til_sma_rum_med_en_va72_adapter

http://www.lemu.dk/da/om-os/nyheder-og-presse/nyhedsoversigt/vvs-installation/2018/08-pettinaroli-gulvvarme

Mvh Stig
46 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En aktuator er en motor der kan lukke op for en ventil og en termostat måler blot en temperatur
En fjvr ventil sidder ikke på fremløbet den sidder på reurløbet fra f.eks gulvvarme og den måler og regulere temp ud fra vandtemperaturen i systemet, modsat en alm termostat til en radiator som måler temp på luft.....
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg vil nok mene at en termostat holder en forindstillet temperatur et termometer måler temperaturen Og rigtigt en aktuator  kan åbne eller lukke for en ventil.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
har du for høj retur temp på dit returvand eller hvad er grunden til du vil have en ventil på fremløbet ?

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
jensen55 skrev den 14-02-2020 20:19:53

har du for høj retur temp på dit returvand eller hvad er grunden til du vil have en ventil på fremløbet ?

Jeg sender cirka 30 grader tilbage.
Det var min VVS mand som i sin tid anbefalede at få sat en ekstra ventil på fremløbet. Så vidt jeg husker handlede det da om at jeg kunne sætte en termostat på som måler på luftens temperatur.
Tanken jeg leger med nu, er muligheden for at styre varmen elektronisk, via Home Assistant, nogle temperaturfølere og en on/off styring på tilbageløbet.
Det er det som jeg prøver at afklare om er muligt, og også hvilke ulemper der evt vil være.

Mvh Stig
en fjvr ventil på fremløbet giver ingen mening da det er en returventil .hvis du vil noget kan du kigge lidt på vejrkompensering det ville give god menig og jeg tror at det er dette din vvs har ment .Det vil vel give en besparelse på ca 10 % om året .Det regulere din fremløbs temp i forhold til temp uden for .Det er sådan set en kortslutning imellem fremløb og retur dvs dit fremløbsvand bliver blandet med retur vand .prøv og kig lidt på en ecl komfort den findes i forskellige udgaver og kan det du gerne vil og det virker altid .du skal desuden bruge vmv ventil samt en motor af amv typen .Du skal være oms på din kvs værdi ikke bliver for stor på ventilen .Jeg vil tro at en kvs på 2,5 eller 4.0  vil være passende  med mindre du varmer over 500 m2 op så skal der beregning til
jeg har selv lavet det med avtb ventil og en kontraventil det gør det sammen dog kan den ikke selv regulere efter temp dette forgår manuel på avtb ventilen .jeg stiller den vinter til 55 grader og sommer til 45 grader nu har jeg så også pillefyr

jensen55 skrev den 15-02-2020 10:18:40

en fjvr ventil på fremløbet giver ingen mening da det er en returventil .hvis du vil noget kan du kigge lidt på vejrkompensering det ville give god menig og jeg tror at det er dette din vvs har ment .

 Nej, det var heller ikke en fjvr ventil han vil sætte på fremløbet. Kan ikke lige huske hvad den hedder ravl ventil måske?

Men er der mon nogen kan fortælle mig, om det jeg forestiller mig omkring en 230v aktuator via adapteren overhovedet giver mening?
det giver menig med en aktuator ifb med vejr kompensering
Det sidste nye er at man er ved at gå væk fra vejrkompensering og over til behovstyret fremløbstemperatur for det enkelte hus.

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Der er yderligere 36 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også