Kalkknuser

Hej, vi er et mindre vandværk, som overvejer at investere i en kalkknuser, som ved hjælp af ultralyd skulle “knuse” kalkpartiklerne i vandet.
Er der nogen herinde, som har erfaring med virkningen af et sådant anlæg?

De bedste hilsner
Morten
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du kan finde noget videnskabeligt dokumentation på at det virker..... så skal du vist til at begynde og spille lotto for det findes ikke.....
Dit problem er vel heller ikke at du har store kalkpartikler i dit vand, problemet er at du har (for meget) kalk i dit vand som så sætter sig på overflader, i filter mm. når vandet fordamper, og det vil det gøre uanset hvor små partiklerne er.
Hvis jeg var dig ville jeg se på BWT anlæg, det tror jeg der er noget mere dokumentation for virker. https://kalkfrithjem.bwt.dk/
mfrost skrev den 14-02-2020 08:06:03

Hvis du kan finde noget videnskabeligt dokumentation på at det virker..... så skal du vist til at begynde og spille lotto for det findes ikke.....

 Hej Hr Frost.

Derfor er jeg nemlig på jagt efter erfaringer, for jeg ved at flere mindre vandværker har investeret i det. Jeg har snakket med en driftsmester, som var rigtig glad for deres anlæg.

Kunne jeg få flere erfaringer fra andre, ville det være interessant og brugbart.
Jeg er iøvrigt videndeom, at Aalbokrg Universitet har udarbejdet en rapport om systemet. Rapporten konkluderer, at der muligvis er en effekt.


De bedste hilsner
Morten
perhans skrev den 14-02-2020 09:00:49

Dit problem er vel heller ikke at du har store kalkpartikler i dit vand, problemet er at du har (for meget) kalk i dit vand som så sætter sig på overflader, i filter mm. når vandet fordamper, og det vil det gøre uanset hvor små partiklerne er.
Hvis jeg var dig ville jeg se på BWT anlæg, det tror jeg der er noget mere dokumentation for virker. https://kalkfrithjem.bwt.dk/

 Hej Hans

Hvis kalken deles i mindre partikler og ionbyttes, optræder de i andre former, som ikke så let sætter sig.
Vi er ikke interesseret i et anlæg med vedligehold, da vi er et mindre vandværk, som udelukkende fungerer ved frivillig indsats.


De bedste hilsner
Morten
Jeg bor på en gård med eget vandværk og da vi flyttede ind var der problemer med rigtig meget okker i vandet som misfarvede fliser osv. og gav en metallisk smag. Vi fik monteret med sandfilter med automatisk tilbageskyld (dvs. intet vedligehold) og det er super effektivt. Hvis dit problem er kalk PARTIKLER så vil jeg mene at et sandfilter også kan klare opgaven. Jeg kan anbefale at tale med et firma der arbejder med private vandværker for at få noget rådgivning. Jeg har brugt OHS-Vandteknik, de ved hvad de taler om. 
Annonce
Hvad mener du med et mindre vandværk? Jeg tolker det som et sted mellem 5 og 1000 forbrugere, og jeg går ud fra at i har almindelig vandbehandling med sandfiltre.
Jeg er selv med i et vandværk hvor vi er ca. 650 forbrugere. Vi har fået monteret en "kalkknuser" der fungerer med ultralyd. Det har reduceret kalkproblemerne betydeligt, men vi slipper ikke for at afkalke kaffemaskinen en gang imellem.

Søren O
Søren O skrev den 15-02-2020 10:08:33

Hvad mener du med et mindre vandværk? Jeg tolker det som et sted mellem 5 og 1000 forbrugere, og jeg går ud fra at i har almindelig vandbehandling med sandfiltre.
Jeg er selv med i et vandværk hvor vi er ca. 650 forbrugere. Vi har fået monteret en "kalkknuser" der fungerer med ultralyd. Det har reduceret kalkproblemerne betydeligt, men vi slipper ikke for at afkalke kaffemaskinen en gang imellem.

 Hej Søren

vi er 179 forbrugere, og ja, vi har almindelig vandbehandling med sandfiltre.
Jeg er glad for at høre, at I har gode erfaringer med kalkknuseren.
Hvad var hårdheden af jeres vand inden I påbegyndte behandlingen?
må jeg evt kontakte dig for lidt mere information?

Mvh
Morten

De bedste hilsner
Morten
Hårdheden i vandet hos os er ca. 13,0. Hårdheden ændrer sig ikke ved montering af kalkknuseren.

Søren O
Så hårdheden ændre sig ikke men kalkknuseren "reducerede kalkproblemerne betydeligt", hvordan hænger det sammen?
Jeg bor i en lille landsby hvor vandværket for nogle år siden har invest. i kalkfjerner (knuser eller hvad den nu hedder) vi skal stort set afkalke el-kedler, kaffemaskine eller udskifte varmelegeme i vaskemaskine ligeså tit som vi altid har gjort de sidste 35 år - så den slags tiltag har jeg ikke meget fidus til.  Vi har og har altid haft meget kalk i postevandet. 
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis