Grøn indkørsel

Hejsa

Jeg er ny her men har læst med i flere år og nu er det min tur til at spørge jer til råds.

Vi har et sommerhus som vi også bruger i vinterhalvåret og indkørslen består af en række fliser som blev lagt i 1976 og hvor græsset er vokset op omkring.
Det er meget leret jord og når der kommer meget regn så har det vanskeligt ved at løbe væk hvilket medfører at når vi kører med bilen så kommer der dybe spor og alt er et stor pløre hul.
Fra vejen og ind til vores indkørsel løb der en en del vand og dette er løs med et liniedræn men med de vandmængder vi får skal der en anden løsning til.
Jeg vil gerne have det grønt og har en robotklipper som kører i indkørslen så min første tanke var Ecoblock S50 græsarmering men da den fulde indkørsel er meget lang vil det koste en formue så jeg er på udkig efter en billigere løsning.
Min tanke var at få gravet 15-20cm af og så fylde det op med gartner makadam eller skeletjord med 50/50 muld og vasket grus.
Så ville jeg komprimere dette og evt vande mere grus og jord ned hvis nødvendigt.
Derefter vil jeg så græs.
Så mit spørgsmål er om dette er en fornuftig løsning, kan man komprimere gartner makadam så hårdt at det ikke køres op af bilen og kan der gro græs i det ?
Vil man kunne få det så plant at robotten kan køre over det uden at knivene går på ?
Er der andre løsninger som kunne være en mulighed ?

På forhånd tak.

Mvh
Chris

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når der er en tendens til  at blive blødt, tror jeg ikke noget med muld i er løsningen i et tykt lag.

Jeg ville grave ca 20 cm væk, og fylde op med knust beton i den lidt grove ende, det pakker utroligt godt og dræner godt.
Så kan du toppe af med en centimeter eller to muld, græsset kan sagtens gro, hvis du vælger en hårdfør type.

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg har også tænkt på knust beton men er bange for at jord oven på det bliver noget sjask indtil græsset har fået stort og kraftigt rodnet.
​Ideen med store skærver var at der ikke skulle være sand eller muld i de øverste 2cm så man kunne køre på det uden at ødelægge græsset.

Væk med muldjorden og noget stampet stabilgrus i istedet for - det er det eneste som er holdbart i længden. Ps. Græs bliver med tiden til (smattet) muld med tiden. 
Ja det er også det nemmeste med stabil grus men det er jo ikke kendt for at have en drænende effekt og det sidste jeg har brug for blankt vand i indkørslen. Tror heller ikke græs er super glad for stabil grus.
​Jeg har prøvet at uploade billeder men det virker ikke rigtig syntes jeg. 
Du får aldrig vand til at trække ned i vejarelet. Det skal ledes væk.
Der tror jeg du bliver nødt til at lave en "rigtig " grusvej. Altså grave 10 cm af og så lægge 20 - 25 cm stabilgrus på. Det vibreres op nedefra pr. 10 cm Og have en dynge til at ligge til reparationer af huller den første tid
Hele fadæsen med at der står vand er at vejen er lavere end rabatten, så det samles. Det kunne i stedet flyde ud til sider og ville ikke give de samme problemer. Mark og grusveje holder godt hvis de er højere end omgivelser eller vandet på anden måde ledes væk.
Du kan også bruge dine opskrifter hvis vejen bliver højere end omgivelser.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Vi har på arbejde en del grusveje, knust beton er det der fungere bedst for os, der er nogen tung trafik på vejene.
Brug af knust beton, spare jo også på vore dyrebare råstoffer.
Nu har det jo været en usædvanlig våd vinter, og veje som vi ikke før har døjet med er pludselig ufremkommelige.

Og som elmanden nævner skal vandet ledet væk fra vejen...

Vi prøver igen, i morgen --
Du skal i hvert fald ikke bruge knust beton i håb om nogen form for drænende effekt!! Det har endnu mindre vandgennemtrængning end stabilgrus - når det har lagt længe skal der en stor maskine til at grave i det, så hårdt bliver det.

Som elmanden skriver, så hæv vejen og led vandet væk. Græsarmering og lign. bliver helt fejlagtigt antaget som værende permeabel vej, men det er ikke en brugbar løsning i dit tilfælde.
Gartnermakadam bruges for at sikre at græs i en græsarmering vokser bedre, problemet er bare at græsset ikke rigtig vokser hvor der hele tiden er trafik.

Hæv vejen med stabilgrus, så får du den bedste vej. Knust beton får en utrolig smattet overflade ved regn, da vand ikke kan komme væk.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis