Solcelle anlæg jungle

Hej.

Jeg er igang med og indhente tilbud på solcelle anlæg til vores ny købte hus, men det er lidt en jungle for mig at for forstå alle de forskellige tal. Vi er kommet frem til at et 10kW anlæg. Så lang så godt. Huset har et forbrug på ca 17.000 kWh grundetet jordvarme anlæg.

Tilbud 1 inkludere en 8,5 kW inverter og et Batteri på 6,4 kWh.

Tilbud 2 inkludere en 10 kW inverter og et Batteri på 11 kWh. og er 30.000 kr. dyrere

Men mht. Batteristørrelsen og inverteren, der er jeg jeg ikke helt med på hvad forskellen er og hvad det reelt vil have af betydning?

Håber nogen kan hjælpe tak.
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Inverterens størrelse skal ses i sammenhæng med arealet af solcellerne. At feks ha en 10kw inverter til et 10kwp anlæg vil være alt for uøkonomisk da de 10kw kun vil fremkomme i middagstimen de bedste dage i maj. Vi har 4,9kwp på taget og en 3.5kw inverter.  det betyder at der bliver nogle få timer hvor du ikke får det optimale ud af solcellerne, men set i forhold til en 6kw inverters meget højere pris så giver det god mening. Hvor stort et anlæg tænker du du vil ha.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Og med hensyn til batteripakken, så bør du vælge den største da den jo kan lagre langt mere strøm end den mindre. Et eks. Hvis du tager en el radiator der bruger 2000 watt, som er log med den strøm du bruger på 1 time, det hedder så 2 kWh. Så vil den lille pakke kunne holde i 3 timer og 12min, mens den store levere strøm til 5 timer 

Jeg har indsat et billede af min produktion i 2019. Det svare til tæt på halvdelen af hvad du kan regne med. De 4 højeste svare til ca 600kwh Som du kan se så er der ikke så meget at hente i nov dec jan og feb. Hvor du har brug for strømmen derfor den mindre inverter. Med hensyn til batteri så i de 4 vintermåneder vil du alligevel ikke generere strøm nok til dit varmeanlæg så det skal vel ses i forhold til hvor meget el man kan købe for prisforskellen. De batterier holder jo ikke voldsomt længe, men vil du ha mest for pengene så den lille inverter og det store batteri. er der mulighed for at akkumulere noget varme i en tank om dagen hvis/når solen skinner

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Her er produktionen for januar i år. den højeste bjælke er 9kw så du kan se at det vil kun være max halvdelen af jan at du kan lade det store batteri op. Og tænk på at du også bruger af strømmen samtidig med med at man lader Så nok noget mindre end 1/3del. Set i forhold til vintermånederne vil det lille batteri nok være det mest økonomiske.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Annonce
Morten Lisbjerg skrev den 13-02-2020 12:12:36

Hej.

Jeg er igang med og indhente tilbud på solcelle anlæg til vores ny købte hus, men det er lidt en jungle for mig at for forstå alle de forskellige tal. Vi er kommet frem til at et 10kW anlæg. Så lang så godt. Huset har et forbrug på ca 17.000 kWh grundetet jordvarme anlæg.

Tilbud 1 inkludere en 8,5 kW inverter og et Batteri på 6,4 kWh.

Tilbud 2 inkludere en 10 kW inverter og et Batteri på 11 kWh. og er 30.000 kr. dyrere

Men mht. Batteristørrelsen og inverteren, der er jeg jeg ikke helt med på hvad forskellen er og hvad det reelt vil have af betydning?

Håber nogen kan hjælpe tak.

 17.000 kW - du opvarmer mange m2 eller mangler isolering.

Jeg har et anlæg med ca. 16 kW solceller, batteri på 12 kW(kan bruge ca. 10kW) og har to invertere, sammenlagt ca. 15 kW. Jeg sælger ikke overskudsstrøm, men opvarmer buffertank til varmepumpe i stedet for. Ca. 200 m2 middelisoleret hus.

Selvforsyning okt19: 34%, nov19: 14%, dec: 19 9%, jan20:10%, feb20 indtil nu ca. 18%

Kunne sagtens have brugt et større batteri og derved større selvforsynings%.

Men eller lad mig/os se, hvad du er blevet tilbudt...

Jeg opvarmer ca 240 kvadratmeter.

De to tilbud lyder på følgende

Tilbud 1: (ca 12.000 kr dyrere)
300 wp sort mono solcellepaneler fra Luxen Solar 34 stk

Hybrid inverter 10 kw Kostal Plenticore m. 2 MPP trackere (3 faset)

Lithium (LFP) Højvolts HVS Batteri på 7.7 kwh fra BYD

Kostal Smart Meter (overvågning af forbrug og produktion)

Montage af solcellepaneler

El-entreprise

Frag

Tilbud 2:
33 stk. 305W Vikram Ultima Sort Monokrys. ·

1 stk Plenticore Plus 8,5 kW hybrid inverter · 1 stk 6,4 kWh BYD Lithium batteri box

1 stk Batteri-Box styreenhed BYD HV

5 stk Batteri-modul BYD HV 1,28 kWh

1 Code battery BYD-Box Plenticore

1 stk Energimeter KSEM Smartmeter

5 stk Komplet montagesystem til eternittag

5 sæt MC4 stik til solcellekabel

Løn, montage på tag og eltilslutning

Og tak for alle de gode svar.
Er tilmelding af solcelleanlæg med i prisen?

Hvad er det for en varmepumpe du har?

Du har formentlig tilmeldt din ejendom til reduceret elpris...

Det må siges, at det er et Elforbrug, der vil noget, ca 17.000 KWh, for ca. 240 m2. 

Har du overvejet at investerer i Isolering mv., af klimaskærmen, i steden for Solceller?
Fordele ved isolering mv. er bl.a. levetiden, i forhold til Inverter/solceller, samt ingen beskatning på reduceret KWh.

Har selv kombineret Sol- og Jordvarme, for opvarmning af 230 m2 etageareal, byggeår 1968.
Sidste kalenderår 2019, med et totalt husforbrug på 4746 KWh, for 2 personer, fordelt som følger:
Varmepumpe og Solstyring mv. = 2857 KWh
Ventilation, Nilan 450 anlæg = 171 KWh
Øvrige hulholdning 1718 KWh
Ja tilmelding af anlægget  er med i prisen.

Nuværende pumpe er en Grundfos Alpha+ 25-60 med en effekt på 90 W

Og ja der er reduceret elpris på ejendommen

Kan godt være isolering og et mindre anlæg er vejen frem. De 17000 kWh er hvad jeg har fået oplyst den tidligere ejer brugte, hvor af de 13000 var på opvarmning if. energiraporten.

Der er pt. 200 mm mineraluld på loft og skråvæge på 1.sal og ydermurene er isoleret med 100 mm i hulrummet.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis