Limning af spærtræ

Hej

Mit hus fra 1892 har i det ene spær fået råd i spærfoden. Derfor bør 1 meter af spærret og remmen skæres væk og erstattes af nyt spærtræ. Dim. Af spær er 120 x 200mm. Kan man med fordel lave en limtræsbjælke af trykimp. spærtræ som erstatning af de gamle spær? Eller skal man finde et brugt spærtræ på en genbrugstation eller i den blåavis?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu har det gamle jo holdt i langt over 100 år, så synes da du skal bruge noget tilsvarende tømmer, til at reparere med.
Så et stykke brugt tømmer i god stand, ville da være den perfekte løsning.
Du kan nok også finde nyt træ, i tømmerhandlen, eller på et savværk.

Vi prøver igen, i morgen --
Du KAN jo godt bruge trykimprægneret træ du så limer sammen men det burde ikke være nødvendigt at bruge trykimprægneret. Den nemme løsning er at tage noget alm. spærtræ og lime same og lave dit erstatningsspær af det, men som je_ns siger så er den "rigtige" løsning at finde noget tømmer, nyt eller gammelt, i samme dimension som det eksisterende spær.
Hvorfor gå over åen efter vand?

De simpleste og gennemprøvede reparation af tømmer på gamle huse er de traditionelle metoder som skarring, udlusning og lignende.

Vis mig venligt hvor moderne lim, beslag eller kunststoffer er de traditionelle metoder overlegen?

Jeg kan ikke finde dem.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hvis spær ikke skal være synlig er den nemmeste metode at skrue spærtræ på den ene side. Så skæres det dårlige stykke væk og der skrues yderligere et stykke spærtræ på den anden side. Er det 1 m der er dårlig kan du skrue 2 -,2,5 m. på begge sider.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Hej Erik.

God ide. Lidt ligesom på dette billede? Spærene skal ikke være synlige.
Jeg kan godt regne ud at jeg skal ahave soldater under den vandrette bjælke og det skal der også på det skrå spær. understøttelse af den vandrette er ikke et problem, understøttelse af det skrå spær må vel være en stolpe som monteres under den skrå og støtter på den vandrette. Har du prøvet at lave noget tilsvarende?
Fornyelse af det skrå spær er nok den største udfordring, den kan man vel ikke lave med lasker på siderne ligesom den vandrette bjælke
På din skitse er der jo lasket på det skrå spær. Jeg ville ikke vælge løsning med gennemgående bolte men bruge et antal gode træskruer, og så større overlap end skitses antyder. .
Du behøver sikkert ikke at understøtte det skrå spær, hvis det ikke allerede er sunket. Som jeg beskriver det spærtræ på den ene side, skruet fast med f.eks. 10 stk 100 x 6 mm træskruer oppe på det friske.
Hvis du har fået det til at passe perfekt nederst er den stabiliseret så den kan holde til at du saver det dårlige væk. En motorsav er god hvis du har øvelse i at køre med den. Har du ikke øvelse skal du ikke starte med at øve dig her.
Derefter sætter du spærtræ på den anden side så den kan holde i fremtiden til storm, snetryk og andet.  
Måske har taglægter så mistet forbindelse til spær, men det kan et par gode skruer klare. Sæt dem skråt nedefra, og op i lægte. Er lægter også rådne må taget jo af på det stykke og nye lægter i.
Jeg har før jul lavet samme nummer men på et meget smallere hus. Her var der kun behov for spærtræ på den ene side. Det var op under skotrende, og utæthed her var årsagen. ( glasuld stoppet ind ved kanten, suger som en væge og drypper af nedad )
Du skal naturligvis være meget opmærksom på at finde og lappe årsagen til at der er kommet vand i konstruktionen.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik

Det lyder meget fornuftigt. Tak for din optimisme og gode ideer
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis