Aquastop/waterblock

Hej med jer rutinerede lav-det-selv folk :-).
Vi er de lykkelige 1. gangskøbere af hus.

I forbindelse med installation af opvaskemaskine, var VVS-manden desværre lidt for hurtig. Han installerede opvaskemaskinen og tog afsted inden jeg fik sagt til ham, at jeg havde et aquastop, som gerne ville have monteret.

Jeg kontaktede ham, og han sagde, at dette kunne man hurtigt gøre selv.

Nu er jeg desværre ikke den store gør det selv mand. Men jeg har mod på at prøve, selvom mange ting er 1. gang. Ydermere ønsker jeg ikke at køre frem og tilbage til Bauhaus, fordi jeg køber det forkerte ;-D

Så mit spørgsmål er: hvad skal jeg bruge og være opmærksom på således det slutter tæt? hvad hedder ''samlingerne'' på PEX-røret og hanen, da jeg skal have købt nogle som passer til stoppet?

på forhånd tak.
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har sjældent hørt om en vvs-mand der var for hurtig, hvis arbejdet ellers er udført korrekt - mon ikk det er dig der vsr for langsom?
Det er monteret overgangsnippel på din vandhane, så jeg tror dit aquastop passer direkte på. Hvis der sidder en gummipakning i toppen af aquastoppet, så tror jeg ikke at du har brug for yderligere stumper, det skulle passe sammen.
Luk for vandhanen til opvaskeren, skru omløberen på pex-røret af (overgangsniplen på vandhanen skal blive siddende). Så kan du skrue aquastoppet på vandhanen, og derefter pex-røret på aquastoppet.

Søren O
Der er flere opvaske fabrikanter der leverer med den type slange.
Det ser ud til at noget af det passer sammen, det med støttebøsning er i orden.
Vandhane ligner 1/2 " og det gør toppen af waterblock også. Så har du en 1/2 " nippel som kan skrues på waterblock- Man kan ikke se hvordan den ser ud i bunden.
Prøv at lukke vandhane og skil det ad. så kan du se hvad der kan skrues sammen og så komme med en konklusion her på hvad der er for stor og for lille. Så skal vi nok hjælpe dig videre med indkøbs liste

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg har lige "googlet" en flok aquastop, og har kun fundet dem med 3/4" gevind. For mig lyder det logisk, da (alle?) tilslutningsslanger til vaskemaskiner i dag er med 3/4" tilslutning.
Er pex-slangen leveret sammen med opvaskeren, er der ikke problemer med støttebøsning - det er i orden. Jeg tror stadig at du har alt hvad du skal bruge for at montere din stopventil.

Søren O

Det ovenstående billede er et oversigtsbillde.
Gevindet er for stort i forhold til mellemstykket på stophanen.støttebøsningen er i vejen for at aquastoppet og nimplen kan mødes.

Pex-røret fulgte ikke med opvaskemaskinen. Det var noget VVS montøren installerede.

Tak for jeres svar.

Jeg kunne godt bruge en slags indkøbsliste, således monteringen kan lykkes.
Jeg har simpelthen ikke viden eller ordforråd inde for denne verden 😂. 
Annonce
Ok så kom vi så langt at det er til at se.
Overgangtykke på vandhanen er 1/2 " overgang til pex kobling. Og din waterblock er 3/4 " i begge ender. Den overgang du har på vandhane skal skrues af og føres med ned under waterblock.
Så du skal bruge overgangs stykker 3/4" - 1/2" begge steder.
På vandhanen 1 stk  nippelmuffe 3/4"-1/2" link Den viste er messing men kan også være i plast
Under waterblock en reduktion som denne spidsmuffe 3/4 -1/2" LINK Kan også være i andre materialer
Så skal du have pakgarn og salve LINK
På vandhane og måske under waterblock Men hvis der er en gummipakning eller pex støttebøsning skal der ikke bruges pakgarn og salve der.
Alle dele findes i det lokale byggemarked, måske til priser lidt højere end laveste netpris. Men så sparer du jo flere gange forsendelse.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svar ev elmand:-)

Jeg forsøger, at give mig i kast med det:-)
Dammit, har i et bud på, hvorfor den lækker? Har brugt paktape alle steder uden pakning.
Jeg har forsøgt at skille og samle igen flere gange og naturligvis brugt nyt tape hver gang.
Den generelle regel er, at hvis der er en pakning i bunden af den tilslutning, du laver, skal der ikke bruges nogen form for paktape eller pakgarn og -salve. Du løsner omløberen og fjerner din paksalve. Dernæst skruer du omløberen på igen, så burde samlingen være tæt.

fase
Tak for svar. Men der er ingen pakning. Derfor brugte jeg tape. 
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis