Hej alle,
Da min spørgsmål om opmåling af vinduer i pudset facade (https://www.lav-det-selv.dk/forum/t/229784/s/vinduesopmaaling-i-pudset-facade#552932) udviklede sig til også at omhandle murer-/konstruktionstekniske spørgsmål, har jeg kopieret mit sidste svar i tråden hertil - med ny overskrift, så brugere med murer- og/eller konstruktionserfaring måske også kigger forbi og giver deres besyv med :-)
... Mht. kuldebro omkring vinduerne, så er det helt sikkert udført, som du beskriver det (med faste murbindere og dermed kuldebro) - har også haft en del skimmelangreb omkring vinduerne, men holder det nede med grundig udluftning - og har i øvrigt planer om at få installeret ventilationsanlæg i huset.
Hvis vi skærer murbinderne over omkring vinduerne, løsner vi jo formuren fra bagmuren, så der ikke længere er en statisk fastholdelse mod vindsug rundt om vinduerne. Jeg tænker, vi i givet fald må indfræse nogle stålmurbindere i stenene efter montering af flamingoplader i mellemrummet. Ved du (eller andre herinde) noget om det?
Hvad tænker du i øvrigt om op til 30 mm. afstand mellem karm og rå mur, som nævnt i mit sidste svar?
Tak igen!