Afbrydelse af kuldebro omkring vinduer i gammelt hus

Hej alle,

Da min spørgsmål om opmåling af vinduer i pudset facade (https://www.lav-det-selv.dk/forum/t/229784/s/vinduesopmaaling-i-pudset-facade#552932) udviklede sig til også at omhandle murer-/konstruktionstekniske spørgsmål, har jeg kopieret mit sidste svar i tråden hertil - med ny overskrift, så brugere med murer- og/eller konstruktionserfaring måske også kigger forbi og giver deres besyv med :-)

... Mht. kuldebro omkring vinduerne, så er det helt sikkert udført, som du beskriver det (med faste murbindere og dermed kuldebro) - har også haft en del skimmelangreb omkring vinduerne, men holder det nede med grundig udluftning - og har i øvrigt planer om at få installeret ventilationsanlæg i huset.
Hvis vi skærer murbinderne over omkring vinduerne, løsner vi jo formuren fra bagmuren, så der ikke længere er en statisk fastholdelse mod vindsug rundt om vinduerne. Jeg tænker, vi i givet fald må indfræse nogle stålmurbindere i stenene efter montering af flamingoplader i mellemrummet. Ved du (eller andre herinde) noget om det?

Hvad tænker du i øvrigt om op til 30 mm. afstand mellem karm og rå mur, som nævnt i mit sidste svar?

Tak igen!
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Murbindere sidder jævnt fordelt over hele murens flade, og det er ikke dem der giver anledning til kuldebro omkring vinduer. Der sidder ikke specielt murbindere ved vinduer. Det at der er puttet noget mørtel ind imellem bag og formur har ingen betydning for murens stabilitet, så bare hug lidt væk og sæt 20 mm flamingo strimmel ind.
Mit allerførste huskøb var i 1972 og det var helt nybygget med sipores indermur. Her havde vi efter første vinter "fine" sorte plamager bag gardiner. Jeg pillede alle vinduer ud og lave det med 20 mm flamingo.
Kunne jeg kræve erstatning ? ? Ja måske men bygmester var gået fallit så der var ikke noget at hente
De 30 mm kan være ok hvis det passer bedst indvendig, men ellers ville jeg gå efter lidt mindre.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis