Tømrervinkel, snedervinkel, bænkvinkel, ansatsvinkel ??

Hej,

Hvad er forskellen på en tømrervinkel, snedkervinkel, bænkvinkel, ansatsvinkel og hvad der nu ellers findes derude?
Når jeg søger på nettet kan jeg umiddelbart kun se forskel i design - anslag, mm markering, 45 grd vinkel, angivelse af system 32 osv.

Hvilken vinkel skal jeg bruge hvor? Jeg laver mest hobbyprojekter og små snedker ting, hvor præcision er en vigtig faktor, men de skulle da helst alle gerne være lige præcise? 
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen til.
Vinkler hedder de forskellige ting af en årsag.
En tømrervinkel er typisk ca en halv meter lang på den ene led og ca 30-40cm på den anden led(nogle er større endnu) Den er i bund og grund et vinkeljern og intet andet. Den bruges til tømmerarbejde (tidligere bindingsværk) men nu om stunder bruges den mest i forbindelse med pladearbejde og taglægning.
En snedkervinkel er en lille handy vinkel (findes i mange størrelser og udførsler) hvor "håndtaget" er lidt tykkere end bladet, der altid er længere end "håndtaget".

En bænkvinkel/ansatsvinkel er 2 sider af samme sag, den består at en vinkel hvor der er påsat endnu en vinkel, så den kan stå på et bord, eller hvile på en kant.

Til almindelig hobby brug ville jeg anskaffe mig en god snedkervinkel og en "speedsquare" som med lidt øvelse kan bruges på mange forskellige måder, ikke mindst grader.

Du kan nemt tjekke om en vinkel er i vinkel:
Hvis vi tager udgangspunkt i vinklen på billedet lige over:
Du lægger den på kanten af en plade og tegner en streg "lodret". Så vender du vinklen så trekanten peger den modsatte vej og tegner en streg igen få mm fra den første steg.
Herefter fjerner du vinklen og sammen ligner de to streger, eventuelt måler afstanden imellem dem.
Hvis vinklen er helt 90 grader, vil de 2 streger være totalt paralelle, er de ikke det, er vinklen ikke 90 grader  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
@PinkHenrik,
Mange tak for et udførligt svar! det blev jeg en del klogere på.
Mht. snedkervinkel og bænkvinkel, ville man så ikke kunne bruge snedkervinklen som bænkvinklen, når håndtaget er lidt tykkere end bladet og derfor reelt kan støtte på håndtaget?

Jeg fik at vide engang, at man skulle vælge en vinkel af jern og ikke metal, hvis man ville have kvalitet og være sikker på, at den var 100% 90 grd. Er der noget om det, eller kan en billig snedkervinkel fra harald nyborg fint gå?
Der er også kvalitets standarder på vinkler lige som der er på målebåndskydelærer og andet måleudstyr. .
De mest præcise skal kasseres hvis de f.eks.har været tabt på gulvet. Altså hvis de fortsat skal opfylde normen.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jo i nogle tilfælde vil du kunne bruge snedkervinklen i stedet for bænkvinkel, men det er selvfølgelig afhængigt af hvad du skal lave.
Bænkvinklen kan stå af sig selv og bliver tit brugt af "metalfolk" der skal tjekke vinkel i forhold til et plan.
Jo,der er stor forskel på kvalitet, ligesom alt andet, får du hvad du betaler for 
Men til almindeligt hobbybrug med træ er min erfaring at de billige kan man klare sig med et langt stykke af vejen (så længe du har tjekket at den rent faktisk ER i vinkel).
Skal du til at lave præcisions arbejde som udstemmede svalehaler eller sinker så er det nødvendigt med en eller flere vinkler du er 100% sikker på er i orden.

Hvis du "bare" skal save et bræt over, er en fukssvans en ok vinkel, så det handler om at det rette værktøj til den rette opgave  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jeg skulle engang afkorte en lille hylde til et værkfører kontor på en metal fabrik. Jeg brugte vinklen på fukssvans. Chefen kom forbi og noget surt spurgte om jeg ikke kunne tage en værktøjsmager vinkel og lave det ordentlig ( han kendte ikke fuksvans vinklen ) Jeg hoverede lidt og sagde at den skam var i vinkel. Der blev hentet en værktøjsmager vinkel og jeg var så HELDIG at han ikke kunne se lys overhovedet.
Så kom jeg mere hoverende og sagde: " forskellen på værktøjsmagere og os håndværkere er at i skal have dyre maskiner hvor vi kan save sådan en smulehylde over knæet "


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
@Pinkhenrik
Min interesse går på præcision til møbelsamlinger - fx svalehalesamlinger.
Så jeg må finde en god snedkervinkel og så lave det trick, du snakker om (med at sætte en streg og så vende vinklen om og tjekke fra den anden side).

Mange tak for svar begge to !
Hvis man skal være lidt fræk, så kan man jo hævde at du sagtens kan lave fine samlinger med en skæv vinkel. Det kræver jo i princippet bare at du ved hvad side af vinklen der er skæv og så bruger den samme vinkel til begge opstregninger.
Det menneskelige øje kan ikke se feks 1:100 mm fejl, og slet ikke hvis det er en svalehale, der jo er delt i 2.
Hvis du feks skal skære en 45 graders vinkel, er det jo farligt hvis de 2 vinkler ikke er 100% 45 grader når du sætter dem sammen. Men hvis du laver en slæde til din rundsav, hvor du har 2 sider der er næsten 45 grader, og skærer fra hver side, så vil det gå op.
Prøv at se denne video.

Men selvfølgelig er det nemmere med en vinkel, der rent faktisk er i vinkel  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis