indbygget reol op ad skæv væg?



Hej
En af de charmerende ting ved et gammelt hus er skæve vægge. Men nu vil jeg (og ikke mindst fruen) have en reol op af en af disse. I ved sådan en der ser indbygget ud, går rundt om døren og fylder hele væggen.

Jeg har masser af god birke krydsfiner og en fin bordrundsav, men væggen er ikke kun skæv (altså ikke lodret), men buler ud/ind - det drejer sig om > 1 cm! Havde det været et par mm gik det jo nok.
Så de lodrette stykker skal enten ikke flugte med væggen eller også skal de saves til manuelt på bagkanten ved at tegne væggens konturer over på. Men hvad så med hylderne? Det var meningen de skal kunne flyttes rundt og have samme dybde som reolen.

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville helt sikkert lave reolen først, og skære konturer der følger væggens skævheder.
Så ville jeg skære hylder ud der er få mm kortere, så du kan flytte rundt på hylderne uden at skulle skære af dem, eller finde "pålæggerhøvlen" frem  

Eller også så skal du lave en reol der er vinkelret (og hylder ligeså) og så "fylde" ud med lister eller konturskåret træ på "bagsiden" så man ikke kan se at væggen er skæv.
Eller du kan helt ultimativt enten rette væggen op, eller lave en bagbeklædning i reolen.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
At rette væggen op er nok ikke en mulighed... ;-) jeg går lige i tænkeboks og hører fruen ad :-) 
Bagbeklædning lyder ikke helt tåbeligt, om end det æder noget af dybden. Og gør arbejdet meget større!
bagbeklædning er bare en plade 4 mm masonite, så det tager ikke meget af dybden. Men det er en meget vigtig del af stabiliseringen. Jeg ville sætte reolen op og så skære en flad liste til langs væggen. Listen holdes på skabet og man tegner streg med en blyant. Et fif er at holde en tændstik æske imellem væg og blyant når man trækker stregen. Æsken er bare et eksempel for at illustrere. Så saves der efter stregen på en bord rundsav eller lignende.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Tak for alle svarerne. Jeg sætter en 4 mm bagbeklædning på. Det er nok nemmere end at rende frem og tilbage mellem væg og rundsav for at tilpasse hylder individuelt. 
De gaps der bliver tilbage vil ikke være synlige for det dækker dørkarmen over :-)
Du kan jo også overveje at købe f.eks. Ikeas bogreoler (Billy), og så lave tilpasningsstykker rundt langs vægge og loft.

Med venlig hilsen

Anders


Anders K skrev den 13-02-2020 15:32:14Du kan jo også overveje at købe f.eks. Ikeas bogreoler (Billy), og så lave tilpasningsstykker rundt langs vægge og loft.

 Tak for tippet... men den del er lidt sent ;-) der står allerede for flere 1000kr groft udskåret birkekrydsfiner i kælderen parat til at blive fint tilpasset på saven. Og så er jeg “allergisk” over for melaninplader. Vi havde overvejet det med fx trævarefabrikkernes modulsystem, men det matchede ikke med det ønskede layout. Så det blev selvbyg - se billede. Væggen er 4 m bred og 2,6 høj.

Edit: Ved ikke hvorfor billedet kom ind under citatet af dig. Kan ikke rette det på mobilen. Placeringen af stykkerne E1-E4 svæver i det uvisse. De skal understøtte samlingen af u og v ovenfor og se nogenlunde pænt ud. De grønne er 15 mm krydsfiner. De røde er 21 mm. 
Hold da op. Det er ikke så lille et projekt. Der skal du absolut ikke prøve at tilpasse hele reolen til den bulede væg. Det bliver meget lettere hvis sider m.m. har samme dybde og så camouflere skævheder ved kanter.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 13-02-2020 19:48:08

Hold da op. Det er ikke så lille et projekt. Der skal du absolut ikke prøve at tilpasse hele reolen til den bulede væg. Det bliver meget lettere hvis sider m.m. har samme dybde og så camouflere skævheder ved kanter.

 Jep. Det var også derfor at ideen med bagpladen nok er nemmest at udføre. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis