Udskifte lampeudtag?

Hejsa

Jeg har en gammel dåse til et lampeudtag, i et loft.. Det har været skjult bag en lampe, men er nu synligt.. må jeg selv opsætte et lampeudtag? Skruehullerne i dåsen passer til et ø83 lampeudtag..
Jeg ved ikke, om man kan se dåsen på fotoet.. Det er en metaldåse..
Ja, jeg ved godt loftet burde laves, det er et fremtidigt projekt🙂

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dåsen er måske en såkaldt 700 dåse, hvor der er et par vinger beregnet til at gøre dåsen fast i forskallingen, som lampeudtag Ø83 mm passer i. Det kan også være en DVN dåse, som er beregnet til indmuring. Det er ikke helt til at se på billedet, om der er vinger på dåsen. Når du spørger, om du selv må montere lampeudtaget, er svaret nej, fordi det er indgreb i den faste installation. Desuden er der lavet noget gør det selv arbejde, idet der er vist et kabel ved siden af dåsen. Det burde naturligvis være ført ind i dåsen.

fase
Tak for svar

Men er det en lovlig løsning at montere et nyt udtag i den gamle dåse?
Dåsen kan måske bedre ses her? Det ligner ikke en dåse til indmuring,  synes jeg..
Haha! Er det der her kabel du mener? Hold da op, det havde jeg ikke set!

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Der er ikke noget til hinder for at montere et nyt lampeudtag i den viste dåse.

fase
Måske jeg skulle prøve at få det kabel ind i dåsen.. (Med relæet slået fra😉)
Og så smide en loftsdåse op, det ville nok pynte gevaldigt.. Kan nogen af jer, sådan bare ud fra disse fotos, se om der er en jordleder imellem? Det er fra mellem 1965 og 1975..

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Annonce
Der kan være en jordledning med, i så tilfælde er den formentlig rød. I din gruppetavle vil det være den røde, der er ført til jordklemmen.

fase
Jeg kiggede lige lidt bag kontakterne i resten af tilbygningen..  
Alt lader til at være ført som enkeltledere i rør..
Hvis jeg nu vælger at trække jordleder rundt, alle de steder jeg kan komme til,  bør jeg så også skifte fase og nullen? Til tidssvarende farver? (Den ene er vist sort, og så blev jeg lige i tvivl om hvad det mu var dem anden var🙂) eller er det fuldstændig ligegyldigt (jeg er godt klar over strømmen er ligeglad, så længe jeg holder samme tværmål, på lederne🙂)

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Hvis du vil trække en jordleder (gulgrøn) i, Kunne du bruge den sorte, som formentlig er nul, til at trække den gulgrønne i med. Du skal ved den øvelse alligevel trække en ud og to i. Du binder en gulgrøn og en lyseblå i den sorte, og du har fået skiftet din nul til lyseblå og fået en en jordleder ført frem. Fasen er formentlig hvid. Det er OK.

fase
Det kunne jo give mere overskuelige udtags dåser at det er samme farver på fase samt nul. Lige nu har du hvid som fase i det gamle medens det i de nye typisk er brun. ( Jeg ser dog at der er brugt sort i kablet som fase så noget forvirrende hvis det hele blev skilt ad )
Nul er i det gamle sort og lyseblå i det nye. Og jeg kan se at der ligger en mørkeblå længere oppe, det er sikkert en tændledning som går videre til noget andet.
Så en elektriker oprydning kunne være på sin plads.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for jeres, som altid, gode kommentarer..
Jeg har faktisk (af uransagelige årsager) en søgefjeder liggende.. Den er ubrugt, så måske jeg skal prøve sådan en nu🙂

Jeg læser det som om, I også synes det er en oplagt mulighed for at opdatere installationen..
Jeg påtænker at skifte kontakterne ud også, så måske det giver mening at skifte kontakten, når kablerne er skiftet. For at holde overblikket 🙂

Mht. Lampestedet, er jeg nok enig.. Der skal nok bruges en med større kendskab end mig..
Tror I det er en stor opgave, at fikse det? (Udtaget er i samme rum som tavlen, ca 1,5 meter væk..)


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis