Udskifte lampeudtag?

Hejsa

Jeg har en gammel dåse til et lampeudtag, i et loft.. Det har været skjult bag en lampe, men er nu synligt.. må jeg selv opsætte et lampeudtag? Skruehullerne i dåsen passer til et ø83 lampeudtag..
Jeg ved ikke, om man kan se dåsen på fotoet.. Det er en metaldåse..
Ja, jeg ved godt loftet burde laves, det er et fremtidigt projekt🙂

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Hejsa Jeg har en gammel dåse til et lampeudtag, i... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
En søgefleder er ikke til noget her , den får du ikke igennem de rør med ledniger i , det kan være svært nok at bruge en leder som træksnor , et smøremiddel vil være et absolut nødvindighed , opvaskemiddel kan bruges ufortyndet , men det ved din elektriker forhåbenligt alt om......

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Du skal ikke forvente, at du kan få søgefjederen igennem rørene, når der er ledninger i. Det kommer an på hvor mange ledere og bøjninger, der er på røret. Det er derfor det anbefales at binde de ny  ledninger i en af de gamle, og derved få en eller flere ny i.
Og skal vi så ikke lige få lidt styr på termerne: Et kabel er en samling af flere ledere omgivet af en fælles kappe.
En ledning er en leder af cu. eller Al. omgivet af en isolation typisk pvc. PEX som isolation kommer du nok ikke ud for.

fase
Tak.. Det er korte træk.. bygningen er kun max. 20kvm.. fjederen gik fint gennem første rør, men det giver da super god mening, at trække den gamle Leder 🙂ud, mens den/De nye trækkes ind..

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Nu fik jeg åbnet en, og kigget..  Der er ført sort leder til fade ( P ) og lyseblå leder til nul (0), i de eksisterende kontakter..
Jeg vil i så fald skifte nul, ud med blå og fase med brun.. Ikke også?

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Du behøver ikke skifte den sorte fase ud til brun, med mindre du har et ønske om, at fase skal være brun i din installation. Nullen skal være lyseblå efter de ny regler.

fase
Annonce
Tak!
Jeg lader fasen være sort🙂
Jeg har nu trukket jord rundt..og tror jeg har fået nogenlunde overblik over installationen. Det er jo rent detektivarbejde🤓
Det kabel, der er ført udenom loftsdåsen, lader desværre til at være det der forsyner hele tilbygningen.. hvorfor der lige præcis blev sparet et rør dér, kan jeg godt undre mig lidt over.. der er trukket et 5x1,5 med tre sorte ledere, de kunne godt have brugt et kabel med guk/grøn i.. 🤨
på sigt skal jeg have loftet ned begge steder alligevel, men det var da ærgerligt, at jeg ikke kan få jord derud, med det samme..

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Hvis en af de fem ledere bruges som jordledning, skal du skifte kablet, fordi jordledningen skal ære gulgrøn og nullen skal idag være lyseblå.

fase
Tak for svar..
Der er tilsyneladende ikke ført jord gennem det kabel, så intet hastværk. Jeg vil dog få det skiftet, og ført ind i en ny loftsdåse, når jeg alligevel skal lave loft, i de to rum.

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis